Zostavenie výročných správ v samospráve II.

Vydáno: 11 minút čítania

(dokončenie z minulého čísla)

Spojená výročná správa za konsolidovaný celok

Voliteľne ju zostavujú tie obce, mestá a vyššie územné celky, ktoré majú povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a rozhodli sa nezostavovať individuálnu a konsolidovanú výročnú správu ako dva samostatné dokumenty.

Základná charakteristika

V tejto úvodnej časti sa uvedie obdobne ako v individuálnej výročnej správe základná charakteristika, teda popis obce, mesta alebo VÚC vrátane zákonnej definície samosprávneho celku.

„Obec je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami. Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov.“

  • Geografické údaje, ako napríklad geografická poloha obce, susedné mestá a obce, celková rozloha obce , nadmorská výška.
  • Demografické údaje, ako napríklad hustota a počet obyvateľov, národnostná a náboženská štruktúra obyvateľstva, vývoj počtu obyvateľov.
  • Ekonomické údaje, ako napríklad nezamestnanosť v obci, nezamestnanosť v okrese, vývoj nezamestnanosti.
  • Symboly obce, ako napríklad erb obce, vlajka obce, pečať obce.
  • História obce,  ako napríklad významné osobnosti a hnuteľné a nehnuteľné pamiatky.
  • Výchova a vzdelávanie, ako napríklad základné školy, materské školy, základné umelecké školy, centrá voľného času vrátane predpokladaného rozvoja vzdelávania v budúcnosti.
  • Zdravotníctvo, ako napríklad poliklinika, nemocnica s poliklinikou, lekári (štátni, súkromní) vrátane predpokladaného rozvoja zdravotníctva v budúcnosti.
  • Sociálne zabezpečenie, ako napríklad domov dôchodcov a predpokladaný rozvoj v tejto oblasti v budúcnosti.
  • Kultúra, ako napríklad kino, galéria, múzeum, vrátane predpokladaného rozvoja kultúry v budúcnosti.
  • Hospodárstvo, ako napríklad najvýznamnejší poskytovatelia služieb v obci najvýznamnejší priemysel v obci, najvýznamnejšia poľnohospodárska výroba v obci vrátane predpokladaného rozvoja hospodárstva v budúcnosti.
  • Organizačná štruktúra obce, ako napríklad starosta/primátor/predseda, hlavný kontrolór, zastupiteľstvo, komisie, úrad.
  • Konsolidovaný celok:
    • Rozpočtové organizácie obce (uviesť názov, sídlo, štatutárny orgán, základná činnosť).
    • Príspevkové organizácie obce (uviesť názov, sídlo, štatutárny orgán, základná činnosť).
    • Obchodné spoločnosti založené obcou (uviesť názov, sídlo, štatutárne orgány, vklad do základného imania, podiely, predmet činnosti).

Údaje o rozpočtovom hospodárení

Táto časť je zameraná na údaje a informácie rozpočtového charakteru v zmysle príslušných rozpočtových pravidiel, ktorými je konkrétny samosprávny celok viazaný. Rozpočet obce sa zostavuje v súlade s ustanovením § 10 zákona č. 583/2004 Z. z. Vnútorne sa člení na bežné príjmy a bežné výdavky (bežný rozpočet), kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (kapitálový rozpočet) a finančné operácie.

Rozpočet obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo a taktiež schvaľuje zmeny v rozpočte. V tejto časti sa uvedie dátum a číslo uznesenia, ktorým bol rozpočet schválený, ako aj ostatné prípadné zmeny a čísla uznesení eventuálnych ďalších zmien.

Vzor tabuľky – Rozpočet obce:

 Rozpočet na rok 2011Rozpočet po zmene 2011
Príjmy celkom    
z toho:    
Bežné príjmy    
Kapitálové príjmy    
Finančné príjmy    
Príjmy RO s právnou subjektivitou    
Výdavky celkom    
z toho:    
Bežné výdavky    
Kapitálové výdavky

Související dokumenty

Súvisiace články

Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Revitalizácia obecného domu
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky obce – praktický príklad
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Záverečný účet obce – účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Účtová trieda 4 – Vlastné imanie a dlhodobé záväzky (II.)
Povinnosti obcí na konci roka
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Účtová skupina 35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy (III.)

Súvisiace otázky a odpovede

Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie úveru
Správne zaúčtovanie záväzku obce
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky
Predaj akcií a kúpa dlhopisov
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Účtovanie spoločného stavebného úradu u správcu združenia
Obstaranie dochádzkového systému
Ochranná známka
Časové rozlíšenia úroku
Vyradenie, resp. postúpenie pohľadávky a vplyv na základ dane