Pôsobnosť hlavného kontrolóra obce pri kontrole majetku

Vydáno: 15 minút čítania

Príspevok sa venuje problematike pôsobnosti hlavného kontrolóra obce pri kontrole právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iných osôb, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie. Pokúsi sa dať odpovede na mnohé otázky, ktoré rezonujú medzi hlavnými kontrolórmi a odbornou verejnosťou.

Oprávnenie hlavného kontrolóra vykonávať kontrolu zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov, vyplýva z § 18d ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Podľa § 18d ods. 2 zákona o obecnom zriadení kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podlieha:
a)
obecný úrad,
b)
rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
c)
právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
d)
osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
V týchto kontrolovaných subjektoch [okrem subjektov uvedených v písm. d), pri ktorých ide o kontrolu účelových dotácií alebo návratných či nenávratných finančných výpomocí] má hlavný kontrolór oprávnenie vykonávať kontrolu zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov.
V prípade vykonávania kontroly na obecn

Související dokumenty

Súvisiace články

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Úryvok z publikácie Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede.
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Daň zaplatená v zahraničí
Zdanenie podielu na zisku pri verejnej obchodnej spoločnosti
Náklady súvisiace s projektom na získanie finančných prostriedkov z fondov EÚ
Cena pozemku
Reprodukčná obstarávacia cena
Zdanenie podnikového štipendia
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Daň z príjmov a príspevková organizácia
Inventarizácia majetku
Príjmy z príležitostných činností fyzickej osoby 2018
Čerpanie sociálneho fondu-gastrolístky
Príjem zo zníženia základného imania
Zrážková daň zahraničných umelcov
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
138/1991 Zb. o majetku obcí
513/1991 Zb. Obchodný zákonník