Príspevok sa venuje aktuálnej problematike stanovenia a dôsledkom zodpovednosti vo vzťahu k finančnej operácii v nadväznosti na finančnú kontrolu (pozn. autora: povinný kontrolný mechanizmus je výlučne základná finančná kontrola). Zároveň v ňom objasňujem spôsob výkonu základnej finančnej kontroly v rámci vecnej pôsobnosti – zodpovednosti za charakter finančnej operácie podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Výkon základnej finančnej kontroly sa viaže na každú finančnú operáciu alebo jej časť. Primárne sa príspevok venuje zodpovednosti zamestnancov a spôsobom definovania zodpovednosti v nadväznosti na hmotnú zodpovednosť zamestnancov podľa osobitného predpisu.
Zodpovednosť v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite
Základná finančná kontrola vyžaduje dodržanie zásady „kontroly štyroch očí“, tzn. účasť minimálne dvoch zamestnancov, z čoho jeden je vedúci zamestnanec/štatutár (v územnej samospráve starosta obce/primátor alebo riaditeľ organizácie).
Zodpovednosť zamestnancov je definovaná ako pôsobnosť charakteru finančnej operácie alebo jej časti na pracovnú činnosť, ktorú zastrešuje daný zamestnanec.
V praxi sa vyskytujú problémy s výkladom, či zamestnanec na výkon základnej finančnej kontroly potrebuje poverenie alebo stanovenie výkonu finančnej kontroly v rámci internej smernice k finančnej kontrole. Pripomínam, že na výkon základnej finančnej kontroly zákon nevyžaduje poverenie pre zodpovedného zamestnanca.
Zodpovednosť zamestnanca za charakter finančnej operácie/jej časti v územnej sa