Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly

Vydáno: 7 minút čítania

Príspevok sa venuje aktuálnej problematike stanovenia a dôsledkom zodpovednosti vo vzťahu k finančnej operácii v nadväznosti na finančnú kontrolu (pozn. autora: povinný kontrolný mechanizmus je výlučne základná finančná kontrola). Zároveň v ňom objasňujem spôsob výkonu základnej finančnej kontroly v rámci vecnej pôsobnosti – zodpovednosti za charakter finančnej operácie podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Výkon základnej finančnej kontroly sa viaže na každú finančnú operáciu alebo jej časť. Primárne sa príspevok venuje zodpovednosti zamestnancov a spôsobom definovania zodpovednosti v nadväznosti na hmotnú zodpovednosť zamestnancov podľa osobitného predpisu.

Zodpovednosť v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite

Základná finančná kontrola vyžaduje dodržanie zásady „kontroly štyroch očí“, tzn. účasť minimálne dvoch zamestnancov, z čoho jeden je vedúci zamestnanec/štatutár (v územnej samospráve starosta obce/primátor alebo riaditeľ organizácie).

Zodpovednosť zamestnancov je definovaná ako pôsobnosť charakteru finančnej operácie alebo jej časti na pracovnú činnosť, ktorú zastrešuje daný zamestnanec.

V praxi sa vyskytujú problémy s výkladom, či zamestnanec na výkon základnej finančnej kontroly potrebuje poverenie alebo stanovenie výkonu finančnej kontroly v rámci internej smernice k finančnej kontrole. Pripomínam, že na výkon základnej finančnej kontroly zákon nevyžaduje poverenie pre zodpovedného zamestnanca.

Zodpovednosť zamestnanca za charakter finančnej operácie/jej časti v územnej sa

Související dokumenty

Súvisiace články

Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Odmena hlavného kontrolóra
Vybrané otázky pracovnoprávnych vzťahov hlavného kontrolóra obce
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Základná finančná kontrola v príkladoch
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (2. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (3. časť)
Hlavný kontrolór obce počas PN a materskej dovolenky
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (4. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Úväzok hlavného kontrolóra
Hlavný kontrolór obce
Ochrana osobných údajov
Nárok na odchodné hlavného kontrolóra obce
Pracovný pomer hlavného kontrolóra
Odmena hlavného kontrolóra
Starosta obce - dovolenka
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Osobný záujem verejného funkcionára
Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Príspevok do DDS
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky