Pomerne neštandardná úprava pracovnoprávnych vzťahov hlavného kontrolóra obce vyvoláva mnoho otázok, ktoré vyplývajú z porovnávania pracovnoprávneho postavenia hlavného kontrolóra s inými zamestnancami obce. Tento článok sa zameria práve na otázky, ktoré prinášajú v aplikačnej praxi opakované nedorozumenia.
Systematicky neštandardné zaradenie pracovnoprávnej úpravy
Na hlavného kontrolóra sa nevzťahujú rovnaké pracovnoprávne pravidlá, aké platia na iných zamestnancov obce. Aj keď platí, že hlavný kontrolór je zamestnancom obce, úprava jeho pracovnoprávneho postavenia je v mnohých smeroch veľmi špecifická. To spôsobuje nevyhnutnosť posudzovať mnohé otázky s prihliadnutím na osobitnú úpravu, ktorá navyše nie je sústredená v jednom predpise.
Prvou zvláštnosťou je samotný fakt, že mnohé otázky pracovnoprávnych vzťahov hlavného kontrolóra upravuje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktorého základný predmet úpravy nepochybne nespadá do oblasti pracovného práva.
V zákone o obecnom zriadení je súčasne pravidlo, ktoré má pre hodnotenie pracovnoprávneho postavenia hlavného kontrolóra zásadný význam:
Zákon o obecnom zriadení − výňatok § 18 Postavenie hlavného kontrolóra (1) Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo. Hlavný kontrolór je zamestnancom obce a ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na neho všetky práva a povinnosti ostatného vedúceho zamestnanca podľa osobitného predpisu. |
Osobitným predpisom k tomuto ustanoveniu je zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z. z.“).
Z takejto právnej úpravy vyplýva prvá dôležitá skutočnosť, že hlavný kontrolór má status zamestnanca obce. Nejde teda o výkon verejnej funkcie, ale o pracovnoprávny vzťah.
Súčasne má hlavný kontrolór podľa tejto úpravy práva a povinnosti vedúceho zamestnanca podľa zákona č. 552/2003 Z. z. (napr. povinnosť deklarovať majetkové pomery podľa § 10).
Ďalším významným faktom, ktorý nesmieme prehliadnuť je, že ustanovenia Zákona o obecnom zriadení, ktoré obsahujú pracovnoprávne úpravy, majú prednosť pred úpravou práv a povinností v zákone č. 552/2003 Z. z. (argumentom je výraz „ak tento zákon neustanovuje inak“). Zákon o obecnom zriadení je teda v týchto veciach osobitnou normou voči zákonu č. 552/2003 Z. z. − ten má voči pravidlám v zákone o obecnom zriadení podpornú platnosť.
Postavenie hlavného kontrolóra v riadiacich vzťahoch
Hlavný kontrolór je síce zamestnancom obce,