Podstatným právnym predpokladom na možnosť vymáhať daňový nedoplatok je právoplatnosť a vykonateľnosť rozhodnutia, z ktorého daňový dlh vznikol. Pritom však vykonateľnosť takéhoto rozhodnutia neznamená, že obec, ktorá je podľa § 4 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) správcom dane, môže priamo pristúpiť k realizovaniu núteného výkonu rozhodnutia, napríklad k dražbe. Preto ešte pred speňažovaním postihnuteľného plnenia daňového dlžníka je nevyhnutné vykonať procesné úkony ustanovené daňovým poriadkom obligatórne. Podstatnou je daňová exekučná výzva, ktorá umožňuje daňovému dlžníkovi dobrovoľne uhradiť daňový nedoplatok alebo podať proti nej odôvodnené odvolanie. Potom až následne môže obec vydať daňový exekučný príkaz, ktorým sa už formálne umožňuje výkon daňovej exekúcie v daňovom poriadku ustanoveným spôsobom.
Predpoklady na vymáhanie daňového dlhu obcou
Vydáno:
20 minút čítania
Rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania
Podľa § 90 ods. 1 daňového poriadku sa daňové exekučné konanie začína výhradne na základe exekučného titulu, a to vydaním rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania, pričom exekúcia je začatá dňom jeho vydania.
Príklad č. 1:
Obec začala daňové exekučné konanie za účelom vymáhania daňového nedoplatku na dani z nehnuteľností, a to vydaním rozhodnutia. Uvedené rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania však nebolo doručené daňovému dlžníkovi, s čím on vyslovil nesúhlas. Konala príslušná obec v súlade s platným právom?
Podľa § 90 ods. 3 daňového poriadku sa rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania nedoručuje daňovému dlžníkovi ani jeho ručiteľovi.
______________________________
Upozornenie
: Rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania sa zásadne doručuje osobám, na ktoré sa vzťahuje výrok o zákaze nakladania s majetkom daňového dlžníka, a to do vlastných rúk. Preto sa v praxi napríklad stane, že o začatí daňového exekučného konania je informovaná banka, ktorá zablokuje finančné prostriedky na účte daňového dlžníka, ale daňový dlžník sa o tom v danom prípade vôbec nedozvie. O uvedenom sa dozvie až vtedy, keď si bude chcieť vybrať hotovosť zo svojho účtu v peňažnom ústave.______________________________
Podľa § 90 ods. 5 daňového poriadku dňom doručenia rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania sa zakazuje osobám, na ktoré sa vzťahuje výrok o zákaze nakladania s majetkom daňového dlžníka, v tomto prípade je to banka, akokoľvek nakladať s majetkom daňového dlžníka, a to ani v prospech daňového dlžníka alebo na jeho príkaz, ani zaťažiť majetok daňového dlžníka. Týmto nie je dotknuté právo správcu dane zriadiť zákonné záložné právo na majetok daňového dlžníka podľa § 81 daňového poriadku. Preto možno uviesť, že obec konala v súlade s platným právom.
Príklad č. 2:
Obec, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, doručila rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania zamestnávateľovi daňového dlžníka, pretože zistila mzdu u daňového dlžníka, ktorá je postihnuteľným exekučným plnením. Uvedené rozhodnutie si zamestnávateľ prevzal a prestal zamestnancovi, daňovému dlžníkovi, vyplácať mzdu v tomt