Podanie daňového priznania je podstatným právnym úkonom daňového subjektu, keďže predstavuje významný podklad na určenie výšky daňovej povinnosti daňového subjektu. Vzhľadom na to, že obec je správcom dane z nehnuteľností a ostatných miestnych daní, je oprávnená v prípade nepodania daňového priznania daňovým subjektom vykonať procesné úkony smerujúce k určeniu daňovej povinnosti daňového subjektu. Takýmito konaniami sú daňová kontrola a určenie dane podľa pomôcok.
Postup obce v prípade podania daňového priznania
Príklad č. 1:
Daňový subjekt podal obci daňové priznanie k dani z nehnuteľností, nevyužil však pritom formulár, ktorý je pre tento účel ustanovený. Argumentoval však, že jeho podanie obsahovalo všetky zákonné náležitosti. Obec uvedené podanie daňového subjektu odmietla akceptovať. Konala obec v súlade s platným právom?
Podanie daňového priznania daňovým subjektom ustanovuje § 15 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok"). Podľa § 15 ods. 4 daňového poriadku pritom platí, že daňové priznanie sa podáva na tlačive platnom pre príslušné zdaňovacie obdobie. Ak sa daňové priznanie podáva elektronickými prostriedkami, podáva sa v predpísanej forme. Prílohou daňového priznania, ak tak ustanovuje osobitný predpis, sú doklady preukazujúce tvrdenia uvedené v daňovom priznaní. V kontexte uvedeného možno konštatovať, že nepodanie daňového priznania na predpísanom formulári je závažným formálnym nedostatkom podania.
Upozornenie: V tomto prípade správca dane (obec) nemá právnu povinnosť upovedomiť daňový subjekt na nedostatok formálnej stránky podaného daňového priznania. V prípade jeho obsahových nedostatkov má však obec právnu povinnosť vyzvať daňový subjekt na opravu chýb a odstránenie nedostatkov v daňovom priznaní a zároveň vo výzve určí lehotu na nápravu a poučí daňový subjekt na nepriaznivé právne následky súvisiace s neuposlúchnutím výzvy.
Príklad č. 2: