Podávanie daňových priznaní je dôležitou súčasťou daňového konania, keďže sa na základe podkladov v nich uvedených ustanovuje výška daňovej povinnosti u konkrétneho daňového subjektu, ktorú musí daný daňový subjekt uhradiť v prospech správcu dane v zákonom ustanovenej lehote.
Určovanie dane podľa pomôcok obcou
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právny poriadok počíta s prípadmi, keď povinný daňový subjekt nepodal daňové priznanie a nepožiadal správcu dane o odklad tejto právnej povinnosti v ustanovenej lehote. Pre tento prípad ustanovuje v § 15 ods. 3 zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") právnu povinnosť správcu dane určiť daň podľa pomôcok. Preto možno konštatovať, že cieľom konania o určenie dane podľa pomôcok je zistenie skutočností, ktoré sú podstatnými na určenie výšky základu dane a daňovej platby u daného daňového subjektu.
Príklad č. 1
Obec, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, určila v prípade daňového subjektu, ktorý nepodal riadne a včas daňové priznanie, daň podľa pomôcok. Postupovala obec v súlade s platným právom?
Pokiaľ nebolo daňové priznanie povinným daňovým subjektom riadne podané, a to aj napriek tomu, že daňový subjekt bol správcom dane vyzvaný na podanie daňového priznania, je potrebné určiť výšku základu dane a následnej daňovej povinnosti prostredníctvom pomôcok. K takémuto postupu správcu dane vyzýva § 15 ods. 3 daňového poriadku. Pokiaľ bolo po doručení oznámenia o určení dane podľa pomôcok doručené príslušnému správcovi dane daňové priznanie, tak ho možno považovať za pomôcku a podľa neho možno určiť výšku dane, ktorú treba správcovi dane uhradiť. Môžeme konštatovať, že obec nekonala v súlade s platným právom, keďže po nepodaní daňového