Určovanie dane podľa pomôcok obcou

Vydáno: 15 minút čítania

Podávanie daňových priznaní je dôležitou súčasťou daňového konania, keďže sa na základe podkladov v nich uvedených ustanovuje výška daňovej povinnosti u konkrétneho daňového subjektu, ktorú musí daný daňový subjekt uhradiť v prospech správcu dane v zákonom ustanovenej lehote.

Určovanie dane podľa pomôcok obcou
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právny poriadok počíta s prípadmi, keď povinný daňový subjekt nepodal daňové priznanie a nepožiadal správcu dane o odklad tejto právnej povinnosti v ustanovenej lehote. Pre tento prípad ustanovuje v § 15 ods. 3 zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") právnu povinnosť správcu dane určiť daň podľa pomôcok. Preto možno konštatovať, že cieľom konania o určenie dane podľa pomôcok je zistenie skutočností, ktoré sú podstatnými na určenie výšky zá­kladu dane a daňovej platby u daného daňového subjektu.
Príklad č. 1
Obec, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, určila v prípade daňového subjektu, ktorý nepodal riadne a včas daňové priznanie, daň podľa pomôcok. Postupovala obec v súlade s platným právom?
Pokiaľ nebolo daňové priznanie povinným daňovým subjektom riadne podané, a to aj napriek tomu, že daňový subjekt bol správcom dane vyzvaný na podanie daňového priznania, je potrebné určiť výšku základu dane a následnej daňovej povinnosti prostredníctvom pomôcok. K takémuto postupu správcu dane vyzýva § 15 ods. 3 daňového poriadku. Pokiaľ bolo po doručení oznámenia o určení dane podľa pomôcok doručené príslušnému správcovi dane daňové priznanie, tak ho možno považovať za pomôcku a podľa neho možno určiť výšku dane, ktorú treba správcovi dane uhradiť. Môžeme konštatovať, že obec nekonala v súlade s platným právom, keďže po nepodaní daňového

Související dokumenty

Súvisiace články

Fungovanie miest a obcí
Doručovanie písomností verejnou vyhláškou obcou pri správe daní
Postup obce po podaní alebo nepodaní daňového priznania
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov za rok 2017
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2017
Tlačivo daňového priznania k  dani z príjmov za rok 2018
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2018
Daňovníkom nájomca
Postup vyplnenia daňového priznania subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Ročné zúčtovanie preddavkov na daň za rok 2014
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2015
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Dodatočné daňové priznanie k miestnym daniam a k dani z motorových vozidiel (II.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2016
Príklad na vyplnenie daňového priznania za rok 2016
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Procesný postup pri určovaní dane podľa pomôcok

Súvisiace otázky a odpovede

Bola uložená pokuta nezákonná?
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Postup pri daňovej kontrole
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Odtlačok úradnej pečiatky
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Odklad platenia dane
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Uloženie pokuty za oneskorené podanie daňového priznania
Vyrubenie sankčného úroku
Obnova konania
Normy obce
Daňové tajomstvo
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
DPH
K niektorým náležitostiam platobného výmeru