Zodpovednosť správcu dane veľakrát znamená aj siahnuť k využívaniu donucovacieho arzenálu. Nejedna obec aj mesto by potrebovali peniaze ako soľ na rozvoj, a hoci ich „má“ v skutočnosti ich nemá. Ako je to možné? Napríklad jednoducho tak, že má zdroje v podobe mnohých pohľadávok veriteľov, ale nedokáže ich rýchlo alebo vôbec vymôcť a vymáhať. Jedným z takýchto zdrojov sú často napríklad aj daňové dlhy – to znamená nedoplatky na niektorej z miestnych daní. Šancou, ako s týmto problémom efektívne pracovať, je vedieť rozumne kombinovať „mäkký“ alebo „tvrdý“, najmä však proaktívny prístup k riešeniu daňových dlžníkov. Aj napriek tomu, že to znamená možno aj určité osobné nepríjemnosti a nevraživosť voči starostovi obce či primátorovi mesta.
Kombinovane predchádzať daňovým dlhom
Aký postoj by mala zaujať obec alebo mesto k daňovým nedoplatkom, ktoré voči ním majú ich daňoví dlžníci?
V princípe existujú dva spôsoby, ktoré je najlepšie realizovať v kombinácii. Prvým je daňová prevencia a druhým daňová terapia (exekúcia). Lepší je prvý spôsob – t. j. vzniku daňových nedoplatkov predchádzať, a to napríklad tak, že je treba z daňových platiteľov urobiť filter a najrizikovejších (napríklad z najslabších sociálnych skupín alebo inak neprispôsobivých a spoločensky rizikových) si zoradiť ku kontrole a vymáhaniu ako prvých. Ak to nejde, tak z nich zostaviť „čiernu listinu“. Alebo si na webovej stránke Finančnej správy SR (Pozn.: vznikla od 1. 1. 2012 spojením Daňovej správy SR a Colnej správy SR) nalistovať jej zoznam daňových dlžníkov a porovnať ich s menami vo vlastnom zozname daňových poplatníkov obce alebo mesta. Ak dlžník neplatí jednému správcovi dane, je vysoká pravdepodobnosť, že nebude platiť ani druhému.<