Všeobecne záväzné nariadenie obce o miestnych daniach

Vydáno: 14 minút čítania
Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí o miestnych daniach, poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
Podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") obec môže
vo veciach územnej samosprávy
vydávať všeobecne záväzné nariadenia; všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s
Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy
, môže vydávať všeobecne záväzné nariadenie
len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach
. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.
______________________________
Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") obec môže všeobecne záväzným nariadením ukladať
miestne dane
. Obec sa teda môže rozhodnúť prijať uvedené všeobecne záväzné nariadenie, pričom môže v ňom upraviť len skutočnosti ustanovené zákonom o miestnych daniach. Preto by obce mali pri príprave všeobecne záväzných nariadení postupovať s náležitou starostlivosťou a dbať na ich kvalitu.
______________________________
Okrem toho podľa § 2 ods. 2 zákona o miestnych daniachobec ukladá
miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
. V tomto prípade je obec povinná prijať všeobecne záväzné nariadenie, pričom aj tu platí, že obec v ňom môže upraviť len skutočnosti ustanovené zákonom o miestnych daniach. Niektoré obce upravujú v jednom všeobecne záväznom nariadení miestne dane aj

Související dokumenty

Súvisiace články

Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Zavedenie miestneho poplatku za rozvoj
Postup obce pri nesprávne vyrubenej dani z pozemkov
Poplatok za komunálny odpad
Určenie daňovníka z hľadiska práva k nehnuteľnosti
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Všeobecne záväzné nariadenia obce (1. časť)
Aplikácia miestneho poplatku za rozvoj v obci
Miestny poplatok za rozvoj - teoretické a praktické východiská (I.)
Všeobecne záväzné nariadenie obce o miestnom poplatku za rozvoj
Prevádzková doba herne v obci
Daň z nehnuteľností v prípade smrti daňovníka
Zmeny v miestnych daniach od 1. januára 2018
Povinnosti obce vyplývajúce z novely zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Daň zo stavebných pozemkov
Daňovníkom nájomca
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
K aktuálnym otázkam samosprávy

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Dodatok k všeobecne záväznému nariadeniu (VZN)
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Posúdenie žiadosti poplatníka o zníženie alebo odpustenie poplatku
Poplatok za komunálny odpad
Daň z nehnuteľnosti - protest proti rozhodnutiu
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad
Zaokrúhľovanie platenie daní
Bola uložená pokuta nezákonná?
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Stavebný pozemok a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nadobudnutie nehnuteľnosti a vznik daňovej povinnosti
Doručovanie rozhodnutia