Ekomodulácia

Vydáno: 16 minút čítania

V poslednej dobe sa slovo ekomodulácia skloňuje vo všetkých svojich podobách často a na rôznej úrovni komunikácie. Čakanie na predpis, ktorý dá čarovné riešenie na začiatku akéhosi reťazca a pohne výrobcov vyhradených výrobkov ako obalov či elektrozariadení k zamysleniu sa nad materiálom z ktorého sa výrobok vyrába, návrhom udržateľných výrobkov – tzv. ekodizajnom, či iným faktorom smerujúcim k trvanlivosti, opraviteľnosti, opätovnej použiteľnosti, recyklovateľnosti vyhradených výrobkov a k zohľadneniu prítomnosti nebezpečných látok vo vyhradených výrobkoch. V opačnom prípade príde akási penalizácia vo forme vyššieho poplatku. Keďže v súčasnosti chýba jednotné usmernenie na európskej aj národnej úrovni, v príspevku sa pozrieme, čo danému „slovu so širokým významom“ predchádzalo, kde sa už rieši a aké sú odporúčania pri zavádzaní ekomodulácie.

Čomu môžeme vďačiť za to, že sa tento koncept úľavy pri využívaní materiálov vrátane druhotných surovín šetriacich životné prostredie, ekodizajnu, ktorý pomôže k obehovosti materiálov, trvanlivosti, opraviteľnosti a opätovnej použiteľnosti výrobkov a ich následnej recyklovateľnosti, keď sa stanú odpadmi, dostáva do popredia?
V EÚ hlavné priority pre výrobcov, spotrebiteľov a odpadové hospodárstvo priniesol v roku 2015 kľúčový dokument
Akčný plán pre obehové hospodárstvo EÚ
(v súčasnosti na neho nadviazal
Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo. Za čistejšiu a konkurencieschopnejšiu Európu),
ktorý obsahoval prioritné oblasti a opatrenia na podporu obehového hospodárstva, medzi ktoré patrí
tlak na ekodizajn výrobkov,
aby boli udržateľnejšie, zvýšené požiadavky na vlastnosti umožňujúce opätovné použitie obalov, recykláciu, na použitie najlepších dostupných techník. Medzi ďalšie priority dokumentu, ktoré môže ekomodulácia ovplyvniť, patria
udržateľnosť kľúčových hodnotových reťazcov
pre elektrozariadenia, batérie a akumulátory, vozidlá, obaly, plasty, textilné výrobky, stavebníctvo, potraviny, vodu a živiny či
posilnenie postavenia spotrebiteľov
v práve na relevantné informácie o výrobkoch, dostupnosti opráv, náhradných dielov, práve na opravu a iné. Do priorít sa dostali aj
zelené verejné obstarávanie či podpora trhu s druhotnými surovinami.
V rámci priority
menej odpadu, viac hodnoty
bol následne v roku 2018 prijatý tzv.
odpadový balík [1, 2, 3, 4, 5, 6].
Ten tvoria revidované odpadové smernice, ktoré mali najneskôr do 5. júla 2020 vstúpiť do účinnosti legislatív členských štátov EÚ a prostredníctvom ktorého sa v nasledujúcich rokoch v oblasti rozšírenej zodpovednosti výrobcov v prípade kolektívneho plnenia (na Slovensku prostredníctvom organizácií zodpovedností výrobcov pre všetky prúdy vyhradených výrobkov, t.j. obalov, neobalových výrobkov, batérií a akumulátorov, elektrozariadení, vozidiel, pneumatík a prostredníctvom tretej osoby pre vyhradený prúd batérií a akumulátorov) dostane do popredia ekomodulácia ako opatrenie smerom k podpore a dosiahnutiu výrazne navýšených cieľov odpadového hospodárstva v oblasti recyklácie obalov, komunálnych odpadov a zníženiu množstva komunálnych odpadov ukladaných na skládkach odpadov, ale

Související dokumenty

Súvisiace články

Vplyvy na ekomoduláciu
Rozšírená zodpovednosť výrobcov na textil v Holandsku a Maďarsku
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Povinný triedený zber textilného odpadu na Slovensku už od roku 2024?
Poučme sa pri zavádzaní povinného zberu textilu od Dánska
Stratégia EÚ pre udržateľný a obehový textil
Zmeny vyhlášky č. 373/2015 Z.z.
Ekomodulácia ako nástroj posilnenia systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov a jej implementácia v podmienkach Slovenskej republiky
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov