Rozšírená zodpovednosť výrobcov na textil v Holandsku a Maďarsku

Vydáno: 8 minút čítania
Členské štáty Európskej únie (ďalej len "EÚ") majú za úlohu najneskôr od 1. januára 2025 rozšíriť triedený zber odpadov aj o zložku textil. Prevedenie tejto požiadavky do praxe majú vo vlastných rukách jednotlivé štáty. Zber textilu je špecifický predovšetkým z toho dôvodu, že ide vlastne o zber dvoch zložiek, a to textilu vhodného na opätovné použitie a odpadového textilu. Zároveň je tu aj skutočnosť, že textil na opätovné použitie často opúšťa EÚ. Jeho zmysluplné využitie, opätovné použitie, resp. využitie výrobkov z textilného odpadu v rámci Európy je otázne.
Obyvatelia EÚ vyprodukujú 12,6 ton textilného odpadu ročne. Z toho oblečenie a obuv predstavujú 5,2 milióna ton odpadu. Po prepočte na obyvateľa a rok predstavuje toto číslo až 12 kg. Z toho až 78 % spotrebiteľského textilného odpadu sa spaľuje alebo skládkuje. [1] Tieto množstvá vyprodukovaných textilných odpadov sa navyše stále zvyšujú. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo majú členské štáty EÚ povinnosť rozšíriť triedený zber o zložku textil. Do slovenskej legislatívy, konkrétne do zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. bol zapracovaný najneskorší možný termín, a to od 1. januára 2025.
Európska komisia navrhuje zaviesť povinné a harmonizované systémy rozšírenej zodpovednosti výrobcov (ďalej len "RZV") pre textil vo všetkých členských štátoch EÚ, teda podobne, ako je to v prípade obalov, batérií a akumulátorov a elektrozariadení. [1]
V Európe je RZV pre textil zatiaľ aktívne aplikovaná v troch krajinách, vo Francúzsku, Holandsku a Maďarsku. Prehľad krajín, ktoré zaviedli alebo plánujú zaviesť RZV pre textil, nájdete v tabuľke 1. V niektorých je uvedený aj údaj o poplatkoch v kusoch alebo kilogramoch.

Tabuľka 1

Související dokumenty

Súvisiace články

Poučme sa pri zavádzaní povinného zberu textilu od Dánska
Stratégia EÚ pre udržateľný a obehový textil
Povinný triedený zber textilného odpadu na Slovensku už od roku 2024?
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Povinný zber textilu od roku 2025
Ako ďalej využiť textil
Záplata na dieru nakladania s textilom vo forme metodickej príručky
Triedený zber textilu a šatstva
Dánsko vyhlásilo druhý ­termín zavedenia povinného zberu textilného odpadu
Triedený zber textilu
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Rozhodnutie platné do 31. januára 2021. Čo s jeho predĺžeim?
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (4.)
Rakúsky model triedeného zberu komunálnych a priemyselných odpadov z obalov ako vzor pre Slovensko?
Ako môže mechanicko-biologická úprava odpadu pomôcť znížiť množstvo skládkovaného odpadu?
Ako sa obce dostanú k údajom o zbere odpadov na svojom územi?
Nové možnosti finančnej motivácie občanov k triedeniu komunálneho odpadu
Obce a nakladanie s komunálnymi odpadmi a súvislosti s dosahovaním cieľov odpadového hospodárstva

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov