Vplyvy na ekomoduláciu

Vydáno: 17 minút čítania

Ekomodulácia by mala smerovať k zamysleniu sa nad dizajnom výrobku, aby bol ekologickejší, opakovane použiteľný, opraviteľný či v konečnej fáze recyklovateľný. Ako však preniesť tento „koncept“ do praxe a akých výrobkov sa dotkne? Sú štáty, výrobcovia či spotrebitelia pripravení?

Koncept ekomodulácie je v štátoch, kde už je zavedený, založený na rozlíšení poplatkov (finančných príspevkov) od výrobcov, ktoré výrobca vyhradeného výrobku platí v rámci plnenia svojich povinností vyplývajúcich z rozšírenej zodpovednosti výrobcov (ďalej len "RZV"). Tieto finančné príspevky sú rozdelené
do bonusov
(napríklad za jednodruhový materiál, dobre recyklovateľný, ak je výrobok používateľom opraviteľný, atď.)
a malusov - penalizácií
(ak ide napríklad o kompozitný ťažko recyklovateľný materiál alebo sa výrobok v bežnom používateľskom prostredí nedá opraviť, prípadne zameniť súčiastka).
 
Čo všetko môže ovplyvňovať ekomoduláciu v EÚ
Ak vychádzame zo zavedenej požiadavky smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len "smernica o odpade"), tak koncept ekomodulácie sa týka kolektívneho plnenia povinností vyplývajúcich z RZV [1]. Jednotlivé členské štáty však môžu mať RZV zavedenú pre rôzne vyhradené výrobky. Štandardom je RZV pre vyhradený výrobok obaly, elektrozariadenia, batérie a akumulátory, staré vozidlá, ku ktorým sa viaže niekoľko smerníc [napr. smernica Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 2004 o obaloch a odpadoch z obalov, smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/53/ES z 18. septembra 2000 o vozidlách po dobe životnosti, smernica Európskeho parlamentu a Rady

Související dokumenty

Súvisiace články

Ekomodulácia
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Rozšírená zodpovednosť výrobcov na textil v Holandsku a Maďarsku
Poučme sa pri zavádzaní povinného zberu textilu od Dánska
Stratégia EÚ pre udržateľný a obehový textil
Povinný triedený zber textilného odpadu na Slovensku už od roku 2024?
Zmeny vyhlášky č. 373/2015 Z.z.
Ekomodulácia ako nástroj posilnenia systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov a jej implementácia v podmienkach Slovenskej republiky
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Všeobecne záväzné nariadenia obce (2. časť)
Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona (1. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Vstup na pozemok suseda
Sankcie pre obec