Stratégia EÚ pre udržateľný a obehový textil

Vydáno: 26 minút čítania

Skutočnosť, že Európska únia chce do budúcnosti dávať akcent na zelené verejné obstarávanie deklaruje aj fakt, že vydala novú Stratégiu EÚ pre udržateľný a obehový textil, ktorá v rámci opatrení zavádza Povinné požiadavky týkajúce sa zeleného verejného obstarávania a stimulov členských štátov do roku 2024. Článok sa venuje predstaveniu základných ideí tejto stratégie, ktorá poskytuje praktický prehľad a riešenia využitia textilu v rámci cirkulárneho prístupu k prírodným zdrojom so zníženým efektom na klimatickú zmenu. Stratégia rieši aj otázku rýchlej módy, textilného odpadu a likvidácie nepredaných textilných výrobkov a zabezpečuje, aby sa pri ich výrobe v plnej miere dodržiavali sociálne práva. Zavádza digitálny pas pre textílie založený na povinných požiadavkach na informácie o obehovosti a iných kľúčových environmentálnych aspektoch.

Európska komisia sa venuje rozvoju a aktualizácii 20 kategórií environmentálnych kritérií, z ktorých je 14 kategórií aktuálnych a ďalších 7 je už zastaraných. V blízkej dobe teda môžeme očakávať ich aktualizácie. Kritériá EÚ pre zelené verejné obstarávanie sa vypracúvajú s cieľom uľahčiť začlenenie zelených požiadaviek do súťažných podkladov. Zatiaľ čo cieľom prijatých kritérií EÚ pre zelené verejné obstarávanie je dosiahnuť správnu rovnováhu medzi environmentálnym správaním, zohľadnením nákladov, dostupnosťou na trhu a jednoduchosťou overovania, obstarávateľské orgány sa môžu podľa svojich potrieb a úrovne ambícií rozhodnúť zahrnúť do svojich súťažných podkladov všetky alebo len určité požiadavky. Kategória textilu patrí medzi aktualizované kategórie a k jej zefektívneniu prispieva aj dokument prijatý 30. marca 2022 s názvom Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu, Hospodárskemu a Sociálnemu výboru a Výboru regiónov - Stratégia EÚ v oblasti udržateľných a obehových textílií (ďalej len "Stratégia").
Cieľom Stratégie je vytvoriť ucelený rámec a víziu týkajúcu sa transformácie textilného priemyslu, čím sa zabezpečí, aby
sa textilné výrobky uvádzané na trh EÚ do roku 2030 vyznačovali dlhou životnosťou a recyklovateľnosťou, aby boli do veľkej miery vyrobené z recyklovaných vlákien, aby neobsahovali nebezpečné látky a aby sa pri ich výrobe prihliadalo na sociálne práva a životné prostredie. Spotrebitelia tak budú mať dlhšie úžitok z vysokokvalitných, cenovo dostupných textilných výrobkov, "rýchla móda" vyjde z módy a hospodársky ziskové služby opätovného použitia a opráv sa stanú široko dostupnými. V konkurenčnom, odolnom a inovačnom textilnom priemysle výrobcovia preberajú zodpovednosť za svoje výrobky v rámci hodnotového reťazca, a to aj potom, keď sa stanú odpadom. Obehový textilný ekosystém prosperuje vďaka dostatočným kapacitám slúžiacim na inovačné recyklovanie vlákien, pričom spaľovanie a skládkovanie textílií je obmedzené na minimum.
Stratégia zavádza nový model pre Európu: kľúčové opatrenia v oblasti udržateľných a obehových textílií, a to nasledovne:
1.
Zavedenie povinných požiadaviek na ekodizajn.
2.
Zastavenie ničenia nepredaných alebo vrátených textílií.
3.
Riešenie znečistenia mikroplastmi.
4.
Zavedenie požiadaviek na informácie a digitálny pas výrobku.
5.
Tvrdenia o ekologickosti v záujme skutočne udržateľných textílií.
6.
Rozšírená zodpovednosť výrobcov a podpora opätovného používania a recyklácie textilného odpadu.
 
1. Zavedenie povinných požiadaviek na ekodizajn
Najúčinnejším spôsobom, ako výrazne znížiť vplyv textilných výrobkov na klímu a životné prostredie, je predĺženie ich životnosti. Na tento účel zohráva kľúčovú úlohu koncepčné riešenie výrobku. Nedostatky kvality, ktoré sa týkajú napríklad stálofarebnosti, odolnosti materiálu voči trhaniu alebo kvality zipsov a švov, patria k hlavným dôvodom, prečo spotrebitelia textílie vyhadzujú 1) . Vďaka vyššej trvanlivosti výrobkov budú môcť spotrebitelia nosiť odevy dlhšie, čím sa zároveň podporia obehové obchodné modely, ako je opätovné použitie, prenajímanie a opravy či služby spätného zberu, ako aj maloobchodný predaj použitého tovaru, a to spôsobom, ktorý pre občanov vytvára príležitosti na úspory nákladov.
K ďalším aspektom koncepčného riešenia, ktoré ovplyvňujú environmentálne vlastnosti textílií, patrí ich materiálové zloženie vrátane použitých vlákien a ich spájania alebo prítomnosť látok vzbudzujúcich obavy, ktoré brzdia recyklovanie textilného odpadu, z ktorého sa menej ako 1 % globálne používa ako vstu

Související dokumenty

Súvisiace články

Rozšírená zodpovednosť výrobcov na textil v Holandsku a Maďarsku
Poučme sa pri zavádzaní povinného zberu textilu od Dánska
Povinný triedený zber textilného odpadu na Slovensku už od roku 2024?
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Rakúsky model triedeného zberu komunálnych a priemyselných odpadov z obalov ako vzor pre Slovensko?
Povinný zber textilu od roku 2025
Ako ďalej využiť textil
Záplata na dieru nakladania s textilom vo forme metodickej príručky
Triedený zber textilu a šatstva
Dánsko vyhlásilo druhý ­termín zavedenia povinného zberu textilného odpadu
Triedený zber textilu
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Odpadové hospodárstvo v kontexte schválených plánov a zmien európskej legislatívy
Rozhodnutie platné do 31. januára 2021. Čo s jeho predĺžeim?
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (4.)
Ako môže mechanicko-biologická úprava odpadu pomôcť znížiť množstvo skládkovaného odpadu?
Ako sa obce dostanú k údajom o zbere odpadov na svojom územi?
Nové možnosti finančnej motivácie občanov k triedeniu komunálneho odpadu

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Vstup na pozemok suseda
Sankcie pre obec