Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (IV.)

Vydáno: 15 minút čítania

V záverečnej časti sa venujeme postaveniu hlavného kontrolóra, ktorý má dôležité postavenie v obecnej samospráve, a to aj napriek tomu, že nie je orgánom obce (tým je len starosta a obecné zastupiteľstvo – § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Predstavuje významný kontrolný mechanizmus nielen v obecnej samospráve, ale aj v regionálnej samospráve. Inštitút hlavného kontrolóra funguje v oblasti regionálnej samosprávy v súlade s § 19 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p. Hlavný kontrolór je zamestnancom obce a pri výkone svojej funkcie má pomerne široké oprávnenia a rozsah kontrolnej činnosti.

Hlavný kontrolór

Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo; OZ ho volí na šesť rokov. Jeho funkčné obdobie sa začína dňom, ktorý je určený ako deň nástupu do práce v pracovnej zmluve.

Hlavnému kontrolórovi vzniká po jeho vymenovaní nárok na uzavretie pracovnej zmluvy s obcou. Pracovný pomer možno dohodnúť aj na kratší pracovný čas, ktorého dĺžku určí OZ pred vyhlásením voľby kontrolóra.

Pracovnú zmluvu je povinný uzavrieť s právoplatne zvoleným hlavným kontrolórom starosta, a to najneskôr v deň nasledujúci po dni skončenia funkčného obdobia predchádzajúceho hlavného kontrolóra. Deň nástupu do práce sa určí na deň nasledujúci po dni skončenia funkčného obdobia predchádzajúceho hlavného kontrolóra.

Hlavný kontrolór je v súlade so zákonom o obecnom zriadení zamestnancom obce a ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na neho všetky práva a povinnosti ostatného vedúceho zamestnanca podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme“) v súlade s § 1 ods. 3 tohto zákona.

Vzhľadom na to, že vykonáva funkciu v pracovnom pomere, vzťa­huje sa na neho, napr. s výnimkou jeho odmeňovania, ktoré je osobitne upravené v § 18c zákona o obecnom zriadení, Zákonník práce. Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme“) sa na hlavného kontrolóra obce/VÚC nevzťahuje.

Hlavný kontrolór nesmie bez súhlasu OZ podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť. Toto obmedzenie sa nevzťahuje na vedeckú činnosť, pedagogickú činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, prekladateľskú činnosť, publicistickú činnosť, literárnu alebo umeleckú činnosť a na správu vlastného majetku alebo správu majetku svojich maloletých detí.

Kontrolnú činnosť vykonáva nezávisle a nestranne v súlade so základnými pravidlami kontrolnej činnosti.

Na zvolenie hlavného kontrolóra je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Ak ani jeden z kandidátov takú väčšinu nezískal, OZ ešte na tej istej schôdzi vykoná druhé kolo volieb, do ktorého postúpia dvaja kandidáti, ktorí získali v prvom kole volieb najvyšší počet platných hlasov.

V prípade rovnosti hlasov do druhého kola volieb postupujú všetci kandidáti s najväčším počtom platných hlasov. V druhom kole volieb je zvolený ten kandidát, ktorý získal najvyšší počet platných hlasov. Pri rovnosti hlasov v druhom kole volieb sa rozhoduje žrebom. Ďalši

Související dokumenty

Súvisiace články

Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (II.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Osobný záujem verejného funkcionára
Člen volebnej komisie a platenie poistného na zdravotné a sociálne poistenie
Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra
Hlavný kontrolór obce pracujúci na skrátený pracovný úväzok
Zmeny v právnom postavení a plate starostu (II.)
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Porušenie niektorých povinností obcami
Vzdanie sa funkcie hlavného kontrolóra a jeho odchodné
Odstupné a odchodné pri výkone práce vo verejnom záujme
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Oznamovanie protispoločenskej činnosti v praxi – normotvorba interného aktu obce
Pracovnoprávne postavenie prednostu obecného úradu
Nároky zástupcu starostu vyplývajúce zo zákona

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Hlavný kontrolór obce
Mzdy - prenesený výkon
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Dohoda o vykonaní práce
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Školenie zamestnanca obce
Odmeňovanie zamestnanca obce
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Odmeňovanie starostov a primátorov
Celodenná prekážka v práci
Ochrana osobných údajov
Vytvorenie funkcie zamestnaneckého dôverníka v obci
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Porušenie pracovnej disciplíny hlavným kontrolórom