V predchádzajúcej časti sme sa venovali vývoju zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 253/1994 Z. z.“), zmenám v právnom postavení starostov, ktoré vyplynuli z novely tohto zákona (vykonanej zákonom č. 377/2015 Z. z.), náhrade platu za nevyčerpanú dovolenku starostu a tiež novým pravidlám upravujúcim platové pomery starostov obcí a proces prerokúvania platu starostu.
Kritériá a parametre rozhodovania o plate starostu
Právna úprava neposkytuje výslovné pravidlá o tom, na základe čoho má obecné zastupiteľstvo o plate starostu rozhodovať, na čo má pri tomto rozhodovaní prihliadať.
Ide pritom o rozhodnutie o motivácii najvyššieho výkonného orgánu, preto je vhodné postarať sa, aby poslanci dostali príležitosť zamyslieť sa nad vecnými kritériami a parametrami hodnoty práce, ako ich vníma Zákonník práce.
Jediné v zákone uvedené kritérium – počet obyvateľov – je jednak sporné vo svojich hraničných hodnotách (pri počte obyvateľov, ktoré sú blízko hraníc stanovených pásiem počtu obyvateľov) a navyše nemusí vyjadrovať skutočnú náročnosť a kvalitu výkonu funkcie, ktoré ovplyvňujú: