Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu

Vydáno: 24 minút čítania

Príspevok sa zaoberá najmä obsahom a postupom prijímania zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu a organizačného poriadku spoločného obecného úradu, pričom prináša tiež viaceré praktické príklady a upozornenia.

Spoločný obecný úrad predstavuje možnosť riešenia výkonu decentralizovanej štátnej správy viacerými samosprávami. Vzhľadom na skutočnosť, že súčasná právna úprava neupravuje určité otázky výkonu decentralizovanej miestnej štátnej správy, starostovia obcí, ktoré sú sídlami spoločného obecného úradu, sú nútení prijímať vnútorné predpisy. Keďže ide o vnútorné normatívne predpisy, musia tieto predpisy spĺňať určité predpoklady dané správnym právom. Významným vnútorným predpisom, ktorý upravuje organizáciu, ale aj fungovanie spoločného obecného úradu, je jeho organizačný poriadok, ktorý však vychádza zo zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
 
Spoločný obecný úrad a jeho vznik
Rámcové právne vzťahy, ale len v rámci spoločného obecného úradu, a vzťahy, ktoré sa týkajú obcí, ktoré sú zmluvnými stranami spoločného obecného úradu, je potrebné upraviť 
v zmluve o zriadení spoločného obecného úradu. 
V tejto zmluve sa môžu upraviť nielen právne vzťahy pri výkone delegovanej štátnej správy, ale aj prípadné vzťahy právnej zodpovednosti, pokiaľ by došlo k porušeniu zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu zmluvnou stranou (obcou).
Príklad č. 1
Spoločný obecný úrad vydal stavebné povolenie, ktoré podpísal zamestnanec obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Uvedené stavebné povolenie bolo doručené stavebníkovi. Konal zamestnanec obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, v súlade s platným právom?
Spoločný obecný úrad 
nemá vlastnú právnu subjektivitu. 
Ide o podstatné právne konštatovanie, keďže sa týka možností činnosti spoločného obecného úradu v kontexte výkonu úloh delegovanej štátnej správy. Spoločný obecný úrad nemôže vydávať rozhodnutia v rámci konaní decentralizovaného výkonu štátnej správy. Uvedený úrad môže len pripravovať písomné podklady, prípadne zisťovať fakty a dôkazy, ktoré sú potrebné pre meritórne rozhodnutie v danej záležitosti, pričom rozhodnutie môže vydať len orgán, ktorý je na to oprávnený podľa platnej právnej úpravy, teda obec, ktorá je zmluvnou stranou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu a ktorá je príslušná na rozhodnutie.
V tomto prípade teda platí, že spoločný obecný úrad nemôže vydávať stavebné povolenie podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"), môže však pripraviť jednotlivé písomnosti na podpis pre starostu obce, ktorá má postavenie stavebného úradu podľa právnej úpravy. Takéto stavebné povolenie podpísané zamestnancom obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, by nemalo žiadne právne účinky.
Tiež platí, že spoločný obecný úrad nemá žiadnu z právnych spôsobilostí, ktoré sú potrebné na to, aby mohol vystupovať v akomkoľvek procesnom konaní v rámci decentralizovanej štátnej správy.
Možno preto uviesť, že uvedený zamestnanec nekonal v súlade s platnými právnymi predpismi, keďže stavebné povolenie môže podpísať len starosta obce, ktorá je stavebným úradom v danom prípade.
Vzhľadom na to, že vytvorením spoločného obecného úradu nezanikajú jednotlivé obce, ktoré sú jeho zmluvnými stranami, nedochádza teda k zániku ich právnej subjektivity, zriaďovanie spoločných obecných úradov je efektívnou možnosťou riešenia výkonu jednotlivých kompetenčných okruhov decentralizovanej štátnej správy. Podstatným právnym úkonom, ktorým sa právne zakladá spoločný obecný úrad, je zmluva o zriadení spoločného obecného úradu.

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Pracovný poriadok obce (1. časť)
Oznamovanie protispoločenskej činnosti v územnej samospráve
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Nájomná zmluva na hrobové miesto
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (II.)
Vyúčtovanie príspevkov na cestovné
Dodatok k dohode o vykonaní práce
Porušenie niektorých povinností obcami
Dokumentácia zodpovednej osoby v samospráve
Smernica o vybavovaní žiadostí o sprístupnenie informácií - vzor (2. časť)
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Proces vzniku spoločného obecného úradu
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Organizačný poriadok a organizačná zmena
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Financovanie a právna zodpovednosť spoločného obecného úradu
Zmluva o spoločnom obecnom úrade

Súvisiace otázky a odpovede

Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Starosta obce - dovolenka
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Odmeny pre poslancov a starostu
Dovolenka po MD a RD
Sezónna práca
Osobný záujem verejného funkcionára
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Odvolanie z funkcie riaditeľa rozpočtovej organizácie obce pri uzatvorení dohody o skončení pracovného pomeru
Zaradenie do platových tried
Mzda
Zaradenie učiteľky v MŠ do platovej triedy
Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Príspevok do DDS
Vedúca školskej jedálne
Zastupovanie prednostu obecného úradu iným (vedúcim) zamestnancom obecného úradu

Súvisiace predpisy

50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
369/1990 Zb. o obecnom zriadení
311/2001 Z.z. Zákonník práce