Fungovanie a organizácia spoločného obecného úradu

Vydáno: 23 minút čítania
Spoločný obecný úrad predstavuje jednu z možností výkonu úloh decentralizovanej štátnej správy obcou. Nemá vlastnú právnu subjektivitu, čo ho obmedzuje vo výkone jeho aktivít. Postupom času sa ukázalo, že malé obce nemajú záujem spájať sa za účelom efektívneho výkonu decentralizovaných kompetencií, a preto je zriadenie spoločného obecného úradu možnosťou zabezpečenia úloh so zachovanou právnou subjektivitou. V príspevku sa dozviete, aké má byť fungovanie a organizačné vzťahy spoločného obecného úradu, aby efektívne plnil svoje úlohy v praxi.
 
Fungovanie a právomoci spoločného obecného úradu
Príklad č. 1:
Spoločný obecný úrad prijal od obyvateľa obce žiadosť o vydanie stavebného povolenia a zároveň chcel uhradiť správny poplatok. Uvedený spoločný obecný úrad však nemal sídlo v obci, ktorá by mala právne postavenie stavebného úradu. Spoločný obecný úrad taktiež poukázal na to, že nemôže prijímať správne poplatky v súvislosti so začatím stavebného konania od obyvateľa obce a odkázal ho zaplatiť obci, ktorá je stavebným úradom. Konal spoločný obecný úrad v súlade s platným právom?
Platný zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") ustanovuje rôzne druhy procesov, ktoré v rámci neho prebiehajú. Ide napríklad o územné, stavebné, prípadne kolaudačné konanie. V týchto konaniach môže mať obec úlohu procesnej strany, ktorá má možnosť vznášať oprávnené námietky, poskytovať jednotlivé podklady, dôkazné prostriedky (tak je tomu napríklad v prípade výstavby líniových stavieb), v iných prípadoch plní úlohy stavebného úradu s rozhodovacou právomocou.
V stavebnom konaní plní spoločný obecný úrad podstatné úlohy administratívneho významu.
Napríklad spoločný obecný úrad môže prijať žiadosť o vydanie stavebného povolenia, môže vyhotovovať výzvy, upovedomenia dotknutým účastníkom stavebného konania, že sa začalo stavebné konanie, spracovávať námietky v rámci stavebného konania, v prípade líniovej stavby môže spoločný obecný úrad zabezpečiť zverejnenie upovedomenia o začatí stavebného konania verejnou vyhláškou, taktiež môže zabezpečiť miestne zisťovanie skutkového stavu veci v rámci konkrétneho stavebného konania.
Správny poplatok, ktorý sa platí v súvislosti so začatím stavebného konania, však nemôže prijať spoločný obecný úrad, ale obec, ktorá je oprávneným stavebným úradom a má právnu subjektivitu. V súlade so zákonom č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p, je však prípad, keď správny poplatok prijme obec, ktorá je oprávneným stavebným úradom, a následne ho na základe zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu zašle na účet obce, v ktorej sídli spoločný obecný úrad, a to v záujme úhrady nákladov spoločného obecného úradu. Preto je potrebné, aby sa v zmluve o zriadení spoločného obecného úradu presne upravili zúčtovacie vzťahy a spôsob úhrady jednotlivých nákladov, výdavkov, ktoré vznikli obci, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Spoločný obecný úrad konal v súlade s platným právom.
Príklad č. 2:
Spoločný obecný úrad prijal žiadosť o vydanie stavebného povolenia. Zamestnanec obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, ale nebola stavebným úradom, vyhotovil stavebné povolenie, ktoré podpísal starosta obce, v ktorej sídli spoločný obecný úrad. Konal spoločný obecný úrad a starosta obce v súlade s platným právom?
Spoločný obecný úrad môže vyhotoviť stavebné povolenie, ale nemôže ho podpísať zodpovedný zamestnanec spoločného obecného úradu a ani starosta obce, v ktorom sídli spoločný obecný úrad, ktorý vykonáva úkony v sta

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní
Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Formy finančnej spolupráce obcí
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Obsah podania a jeho posúdenie obcou
Proces vzniku spoločného obecného úradu
Financovanie úloh spoločného obecného úradu
Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu
Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Obsahové náležitosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Organizácia spoločného obecného úradu
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi

Súvisiace otázky a odpovede

Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
VZN o vydávaní VZN
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Nadobudnutie majetku neziskovou organizáciou od zdriaďovateľa za 1 €
Kód zdroja
Nákup lodného kontajnera - rozpočtová klasifikácia
Povinnosť zverejňovania zmlúv v CRZ. Zverejňovanie všeobecne
Výročná správa RO
Odstránenie revíznych závad v kotolni
Účtovanie kontokorentného úveru
Zvolanie ustanovujúceho zastupiteľstva
Použitie kódu zdroja 43
Starosta obce - dovolenka
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Nezisková organizácia