Účtovanie združenia obcí bez právnej subjektivity, spoločné úradovne

Vydáno: 17 minút čítania

Problematiku založenia združenia obcí bez právnej subjektivity rieši zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).

Podľa § 20 zákona o obecnom zriadení obce môžu spolupracovať:

  1. na základe zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti,
  2. na základe zmluvy o zriadení združenia obcí,
  3. zriadením alebo založením právnickej osoby podľa osobitného zákona.

Majetok, ktorý obce získajú na základe zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti alebo z činnosti právnickej osoby, ktorú založili podľa osobitného zákona, stáva sa spoluvlastníctvom všetkých obcí, ktoré sú účastníkom zmluvy. Podiel na majetku získanom spoločnou činnosťou zodpovedá sume vložených prostriedkov, ak sa obce nedohodnú inak. Preto je veľmi dôležité v zmluve uviesť majetkové vysporiadanie po ukončení fungovania združenia obcí.

Združenie obcí je založené na vzájomnej spolupráci obcí, ktorá sa riadi zásadami zákonnosti, vzájomnej výhodnosti a súladu s potrebami obyvateľov obcí. Pritom obce majú pri vzájomnej spolupráci rovnaké postavenie.

Základom vzájomnej spolupráce je zmluva uzavretá na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti. Zmluva sa uzatvára na určitý čas alebo na neurčitý čas. Predmetom zmluvy nemôže byť vznik právnickej osoby. Zmluva musí mať písomnú formu, inak je neplatná.

Podľa zákona o obecnom zriadení musí zmluva obsahovať:

  1. označenie účastníkov zmluvy,
  2. vymedzenie predmetu zmluvy,
  3. vymedzenie času, na ktorý sa uzatvára,
  4. práva a povinnosti účastníkov zmluvy,
  5. podiel každej obce na majetku získanom spoločnou činnosťou,
  6. spôsob využitia stavby, ak je predmetom zmluvy,
  7. spôsob odstúpenia od zmluvy a vysporiadania majetkových a finančných záväzkov.

Ak je však predmetom zmluvy zriadenie spoločného obecného úradu, zmluva musí obsahovať:

  1. určenie sídla spoločného obecného úradu; ak spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy pre obec, ktorá ho uskutočňuje podľa osobitného predpisu aj pre iné obce, je jeho sídlom táto obec,
  2. určenie počtu zamestnancov, spôsobu financovania jeho nákladov a jeho organizáciu,
  3. určenie starostu, ktorý bude štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych veciach týkajúcich sa spoločného obecného úradu a v pracovnoprávnych veciach týkajúcich sa zamestnancov v spoločnom obecnom úrade.

Na platnosť zmluvy podľa cit. zákona je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva každej obce, ktorá je účastníkom zmluvy. Za záväzky vzniknuté voči tretím osobám zo zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti účastníci zmluvy zodpovedajú spoločne a nerozdielne, ak zmluva neustanovuje inak.

Účtovanie združenia obcí bez právnej subjektivity je riešené v opatrení Ministerstva financií SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších dodatkov (ďalej len „Postupy účtovania“). V Postupoch účtovania na účte 396 – Spojovací účet pri združení sa v účtovníctve správcu združenia a v účtovníctve účastníkov združenia účtuje o vložených prostriedkoch a iných účtovných prípadoch.

V rámci uzatvorenia účtovných kníh sa vzájomne odsúhlasuje účtovanie na účte 396 – Spojovací účet pri združení medzi správcom združenia a jednotlivými účastníkmi združenia. Účtovanie na účte 396 sa usporiada tak, aby sa zabezpečili údaje o podieloch jednotlivých účastníkov združenia na jeho majetku, výnosoch a nákladoch.

! Upozornenie: Dňa 28. 7. 2014 bolo na stránke MF SR zverejnené metodické usmernenie k postupu účtovania združených prostriedkov obcí.

V rámci konsolidácie sa zostatky účtov vykážu nasledovne:

  • záväzok na účte 357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku sa vykáže voči MF SR,
  • záväzok na účte 396 – Spojovací účet pri združení v obci, ktorá je sídlom združenia, sa vykáže voči obci, ktorá je účastníkom združenia,
  • pohľadávka na účte 396 – Spojovací účet pri združení v obci, ktoré je účastníkom združenia, sa vykáže voči obci, v ktorej je sídlo združenia,
  • účet 693 – Výnosy samosprávy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy sa vykáže voči MF SR vo výške zúčtovaného transferu zo štátneho rozpočtu a voči obci, ktorá je účastníkom združenia vo výške vyúčtovaného podielu na nákladoch združenia,
  • účet 585 – Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku ostatným subjektom verejnej správy sa vykáže voči obci, v ktorej je sídlo združenia.

♦ Príklad č. 1:

Združenie obcí bez právnej subjektivity (spoločná úradovňa):

  • prijímateľom transferu zo ŠR je obec, kde sídli spoločná úradovňa tzn. všetky prostriedky prichádzajú do spoločnej úradovne, do jednej obce, kde je sídlo združenia,
  • prostriedky zo ŠR podliehajú ročnému zúčtovaniu.

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prijatý bežný transfer zo ŠR na bankový účet obce

100

221 RK

357 AÚ

2.

Vznik záväzku z realizácie výkonov, napr. FA od dodávateľa za ............,

predpis miezd a poistného

 

100

 

5xx

321, 331,

336, 342

3.

Vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi sa účtuje zúčtovanie bežného transferu zo ŠR do výnosov

 

100

 

357 AÚ

 

693

4.

Úhrada záväzku:

– FA za ..........., úhrada miezd a poistného ...

 

100

321, 331

336, 342

 

221 RK

* * *

♦ Príklad č. 2:

Združenie obcí bez právnej subjektivity (spoločná úradovňa):

  • prijímateľom transferu zo ŠR je obec, ktorá je účastníkom združenia na základe zmluvy o združení obcí (tzn. každá obec, ktorá je účastníkom zd

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Pripravme sa na individuálnu účtovnú závierku za rok 2014
Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve
Konsolidovaná účtovná závierka – účtovné operácie
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Účtovanie bežných a kapitálových transferov v rámci konsolidovaného celku
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Uzatvorenie účtovníctva za rok 2015 v samospráve
Účtová trieda 6 – Výnosy (III.)
Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky štátnych ROPO
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy

Súvisiace otázky a odpovede

Zmluva o prevzatí dlhu
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Dohoda o splátkach
Likvidácia akciovej spoločnosti
Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Audit a závierka
Dodatočné DPPO
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb