Usporiadanie finančných vzťahov obce a vyššieho zemného celku

Vydáno: 16 minút čítania

Podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) obec a vyšší územný celok finančne usporiadajú svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli dotácie zo svojho rozpočtu; ďalej usporiadajú finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.

V príspevku sa venujeme finančnému zúčtovaniu týchto vzťahov, ktoré sa realizuje v rámci súhrnného spracovania údajov o rozpočtovom hospodárení obce a vyššieho územného celku do záverečného účtu.
Obec a vyšší územný celok finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov:
1.
k štátu, t.j. najmä k štátnemu rozpočtu a štátnym fondom,
2.
k právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom pô­sobiacim na území obce alebo vyššieho územného celku, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce alebo vyššieho územného celku, ako aj zo zmlúv,
3.
k zriadeným rozpočtovým a prí­spevkovým organizáciám a k právnickým osobám, ktorých je obec a vyšší územný celok zakladateľom,
4.
k rozpočtom iných obcí, k rozpočtu vyššieho územného celku, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
Usporiadanie finančných vzťahov je dôležité pre zostavenie záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku. Finančné prostriedky vyplývajúce z týchto finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj vo výdavkovej časti rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia príjmov rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku a čerpania výdavkov rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku. Zúčtovanie finančných vzťahov - príjmov a výdavkov je základom zostavenia záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku.
 
1. Finančné vzťahy štátu k rozpočtom územnej samosprávy
Finančnými vzťahmi štátu k rozpočtom územnej samosprávy, t.j. k rozpočtom obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov rozumieme finančné prostriedky, ktoré štát poskytuje obciam a vyšším územným celkom na plnenie úloh a funkcií, ktoré územná samospráva plní. Samotná realizácia finančných vzťahov štátu sa uskutočňuje prevodom finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu do rozpočtu obcí a vyšších územných celkov.
Finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu sú:
-
podiely na daniach v správe štátu (zabezpečujú sa prostredníctvom daňových úradov),

Související dokumenty

Súvisiace články

Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Spracovanie záverečného účtu obce
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Spracovanie záverečného účtu obce
Účtová trieda 4 – Vlastné imanie a dlhodobé záväzky (II.)
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Rozpočet škôl a školských zariadení
Účtovníctvo rozpočtových organizácií a postupy účtovania (X.)
Použitie prostriedkov z rezervného fondu
Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky obce – praktický príklad
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Dividendy ako predmet dane fyzickej osoby
Vyradenie, resp. postúpenie pohľadávky a vplyv na základ dane
Goodwill a úprava základu dane
Nevyfaktúrované práce za rok 2015
Opravná položka k pohľadávke z titulu nevyplateného nároku na podiel na VH
Daň z príjmu-odpisy v PÚ
Jednorazová náhrada
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku