Delimitačné protokoly škôl

Vydáno: 23 minút čítania

V poslednom období sa čoraz častejšie stretávame na školách s tzv. delimitáciou. Naposledy sa viac-menej celoplošne riešila delimitácia kvôli tzv. elokovaným pracoviskám. Od septembra 2015 museli viaceré školy doriešiť osamostatnenie svojich elokovaných pracovísk, ktoré boli mimo územia kraja. Predovšetkým sa to týkalo základných umeleckých škôl, ktoré mali svoje elokované pracoviská na dedinách a okolitých obciach.

Zákon č. 325/2012 Z. z., ktorým sa menil zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v z. n. p. novelizoval viacero zákonov (v čl. II aj zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. – ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) a zamedzil neorganizovanému vznikaniu nových elokovaných pracovísk, pričom vyriešil aj problematiku pracovísk mimo územia kraja. Tie sa od 1. septembra 2015 stali samostatnými školami, samostatnými subjektmi s vlastným identifikačným číslom. Bolo potrebné, aby sa im nejakým spôsobom previedol majetok, resp. majetok „hlavnej“ školy prechádzal pod ich správu, aby im boli prevedení zamestnanci – teda potreba uskutočnenia tzv. delimitácie. Delimitácia je hodnoverné a preukazné zaznamenanie stavu k momentu zmien v zodpovednosti a v pôsobnostiach.

Keďže elokované pracoviská vznikali v iných priestoroch, ako boli priestory škôl a školských zariadení, a neboli na ne kladené žiadne požiadavky z hľadiska bezpečnosti práce, hygienických požiadaviek a požiarnej ochrany, a rovnako neboli určené požiadavky na ich materiálno-technickú vybavenosť, avšak poskytovali výchovu a vzdelávanie rovnako, ako školy a školské zariadenia, na ktoré sa tieto požiadavky kladú, a preto bolo potrebné, aby sa tieto požiadavky vzťahovali aj na elokované pracoviská. Toto doriešil zákon č. 325/2012 Z. z., pričom niektoré ustanovenia zákona nadobudli účinnosť 1. januá­ra 2013.

Nakoľko zmenou legislatívy sa v sieti škôl zaviedla evidencia elokovaných pracovísk, boli zadefinované tzv. prechodné ustanovenia v § 39c zákona č. 596/2003 Z. z., ktorým sa určujú pravidlá už k existujúcim elokovaným pracoviskám z dôvodu ich riadnej evidencie.

Platí teda, že elokované pracoviská škôl a školských zariadení zriadené podľa zákonov účinných do 31. decembra 2012 mimo územia kraja sa stali školami alebo školskými zariadeniami s účinnosťou od 1. septembra 2015.

Zriaďovateľ školy alebo školského zariadenia vydal zriaďovaciu listinu podľa § 22 ods. 2 zákona č. 596/2003 Z. z. V zriaďovacej listine sa neuvádzali údaje z § 22 ods. 2 písm. k) cit. zákona, teda dátum a číslo rozhodnutia Ministerstva školstva, vedy, výskum a športu SR (ďalej len „ministerstvo“) o zaradení do siete. Zriaďovateľ ďalej mal povinnosť písomne oznámiť ministerstvu súčasti škôl a školských zariadení, a identifikačné číslo (IČO) novovzniknutej školy alebo novovzniknutého školského zariadenia najneskôr do 10. septembra 2015. Ak zriaďovateľ nesplnil tieto povinnosti, škola alebo školské zariadenie zaniklo.

Proces delimitácie však treba poznať aj kvôli ostatným subjektom. Stále dochádza k rôznym zmenám v pôsobnosti škôl, uskutočňujú sa viaceré zmeny, napr. zlučujú sa školy s materskými školami. Zriaďovatelia a riaditelia dotknutých škôl musia riešiť proces delimitácie, ktorá má svoje postupy a špecifiká. Je potrebné doriešiť nielen problematiku účtovníctva, t. j. vznik – nových účtovných jednotiek z hľadiska zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), ale vykonať aj organizačné zmeny, tzv. prechod práv a povinností v prípade delimitovaných zamestnancov.

Odporúčanie: Najskôr však odporúčam určiť pravidlá delimitačného konania, aby všetci zúčastnení vedeli ako postupovať. Pravidlá delimitačného konania navrhujem vydať ako interný predpis. Vzorové pravidlá takýchto pravidiel/postupov uvádzam na konci článku.

Delimitácia a zákon o účtovníctve

Ak vznikne nová škola ako právny subjekt, ktorá prevezme niektoré práva a povinnosti (alebo časť práv a povinností) už existujúcej školy, vznikne aj nová účtovná jednotka.

Delimitácia je spojená s prechodom práv a povinností podľa zmluvy (delimitačného protokolu), na základe ktorej je delimitovaný majetok evidovaný v súvahe (dlhodobý hmotný majetok, pohľadávky, záväzky, finančný majetok). V obežnom majetku okrem zásob a pohľadávok sú aj finančné účty – pokladnica, ceniny a účty v bankách. Ak sa delimituje aj obežný majetok – pokladnica, účty v bankách – je potrebné tieto uviesť aj v delimitačnom protokole. Na základe tohto prevodu si nová zakladaná účtovná jednotka bude vytvárať počiatočné stavy v účtovných knihách, ktoré sa v novej účtovnej jednotke budú otvárať k dátumu vzniku účtovnej jednotky (v prí

Související dokumenty

Súvisiace články

Osobitosti sociálneho fondu na školách
Expresné zmeny v legislatíve ochrany osobných údajov
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Stravovanie základnej školy podľa aktuálneho zákona o  rozpočtových pravidlách
Úryvok z publikácie Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede.
Účtovanie školského stravovania
Účtovanie stravného
Neodôvodnené obohatenie sa
Poslanec zamestnancom obce, školy a obecnej s. r. o.
Súbeh pracovných pomerov a ich skončenie
Nadbytočnosť zamestnanca s kratším pracovným časom
Odstupné a odchodné pri výkone práce vo verejnom záujme
Zamestnávanie nezamestnaných v samospráve
Ukončenie funkčného obdobia

Súvisiace otázky a odpovede

Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Rozviazanie pracovného pomeru z nadbytočnosti
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Vedľajšia zárobková činnosť
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Úväzok hlavného kontrolóra
Odmeňovanie zamestnanca obce
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Hlavný kontrolór obce
Odchodné starostu v prípade vzniku nároku na starobný dôchodok
Pracovný pomer na dobu určitú
Vytvorenie funkcie zamestnaneckého dôverníka v obci
Prednosta obecného úradu a jeho uvoľnenie zo zamestnania