Expresné zmeny v legislatíve ochrany osobných údajov

Vydáno: 17 minút čítania

Ochrana osobných údajov sa opäť raz nezanedbateľne zmenila. Iba 9 a pol mesiaca bol účinný nový zákon č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ochrane osobných údajov“), kým bol novelizovaný nečakane rýchlou procedúrou v Národnej rade Slovenskej republiky. Nenápadný návrh novely, ktorý pôvodne riešil len kozmetické a procesné zmeny, bol predložený Úradom na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky (ďalej len „Úrad“) na rokovanie vlády Slovenskej republiky, ktorá ho posunula do parlamentu s odklepnutým skrátením legislatívneho konania. Poslanci Ústavnoprávneho výboru a Výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny doplnili nenápadný návrh o dodatočných 32 bodov a v čase vrcholiacej kampane prezidentských volieb bola novela expresne schválená. Do parlamentu ju len o niekoľko dní neskôr vrátil prezident, ale rovnako rýchlo, ako po prvýkrát, aj vrátenú novelu poslanci schválili.

S účinnosťou od 15. apríla 2014 sa tak pravidlá ochrany osobných údajov v priebehu necelého roka opätovne zásadne zmenia. Podľa dôvodovej správy Úradu bolo cieľom novelizácie: „najmä minimalizovať nejasnosti a zjednodušiť a uľahčiť niektoré požiadavky pri plnení povinností v rámci procesu spracúvania osobných údajov fyzických osôb zo strany prevádzkovateľov a sprostredkovateľov“[1]. Poslanci uvedených výborov vypočuli požiadavky podnikateľov a zamestnávateľov a prezident Slovenskej republiky si pri vrátení schválenej novely do parlamentu osvojil požiadavku odborových zväzov. S víziou spokojnosti všetkých zainteresovaných strán si teda zrekapitulujme najzávažnejšie zmeny zákona o ochrane osobných údajov vrátane ich dopadov na obce, ktoré sa pri výkone samosprávy spracúvaniu osobných údajov určite nevyhnú. Ako prevádzkovatelia viacerých informačných systémov by si tak mali zachovať prehľad o aktuálnom stave legislatívy ochrany osobných údajov a povinnostiach, ktoré im ukladá.

Oprávnené osoby

Závažnej zmeny sa dočkali oprávnené osoby, ktoré pri svojej práci prichádzajú do styku s osobnými údajmi a prakticky vykonávajú ich spracúvanie u prevádzkovateľa. Spravidla ide o pracovníkov prevádzkovateľa, ktorí však nemusia byť len v pracovnom pomere. Zákon o ochrane osobných údajov počíta aj so situáciou, keď sa na základe pokynu prevádzkovateľa oboznamujú s osobnými údajmi v jeho informačných systémov aj osoby zvolené alebo vymenované, ktoré môžu vykonávať verejnú funkciu.

Spomedzi pracovníkov obce medzi oprávnené osoby nezaraďujeme len osoby pracujúce so mzdami, ale všetkých čo nakladajú s osobnými údajmi fyzických osôb, ktoré obec získava pri plnení svojich úloh na všetkých úsekoch svojej pôsobnosti. Minuloročným prijatím nového zákona o ochrane osobných údajov „vypadla“ z definície oprávnenej osoby časť upravujúca pracovníkov, ktorí vykonávajú práce na základe dohôd o výkone prác mimo pracovného pomeru. Tzv. „dohodári“ tak prestali byť zo zákona oprávnenými osoba len z titulu svojej pracovnej pozície a výkonu svojej práce. Aby sa mohli oboznamovať s osobnými údajmi rovnako ako zames

Související dokumenty

Súvisiace články

Delimitačné protokoly škôl
Oznamovanie protispoločenskej činnosti v praxi – normotvorba interného aktu obce
Súbeh pracovných pomerov a ich skončenie
Nadbytočnosť zamestnanca s kratším pracovným časom
Odstupné a odchodné pri výkone práce vo verejnom záujme
Zamestnávanie nezamestnaných v samospráve
Ukončenie funkčného obdobia
Pracovnoprávne postavenie prednostu obecného úradu
Odvolanie prednostu mestského úradu
Stravovanie zamestnancov (II.)
Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra
Hlavný kontrolór obce pracujúci na skrátený pracovný úväzok
Osobný spis zamestnanca
Stravovanie zamestnancov v roku 2017
Zmena úväzku hlavného kontrolóra
Zodpovednosť za škodu z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov obce
Skončenie pracovného pomeru na základe § 63 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce
Povinnosti obcí vyplývajúce z nového nariadenia o ochrane osobných údajov
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi

Súvisiace otázky a odpovede

Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Rozviazanie pracovného pomeru z nadbytočnosti
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Plat zástupca starostu počas zastupovania starostu
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Vedľajšia zárobková činnosť
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Úväzok hlavného kontrolóra
Odmeňovanie zamestnanca obce
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Hlavný kontrolór obce
Odchodné starostu v prípade vzniku nároku na starobný dôchodok
Pracovný pomer na dobu určitú
Ochrana osobných údajov
Vytvorenie funkcie zamestnaneckého dôverníka v obci