Návratné zdroje financovania v podmienkach územnej samosprávy od 1. januára 2017

Vydáno: 11 minút čítania

V príspevku chceme upozorniť na zmenu v podmienkach prijímania návratných zdrojov financovania na obci od 1. januára 2017. Táto zmena bola schválená v roku 2013, zákonom č. 426/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona č. 426/2013 Z. z.).

Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) má obec oprávnenie prijímať a používať návratné zdroje financovania. Tieto prostriedky, ktoré sa považujú za cudzie mimorozpočtové zdroje, obec používa predovšetkým na svoj rozvoj a na plnenie svojich úloh.

Podmienky prijatia návratných zdrojov financovania od 1. januára 2017

Prijatie a používanie návratných zdrojov financovania v obci je regulované prostredníctvom pravidiel, ktoré ustanovuje zákon č. 583/2004 Z. z. Cieľom týchto regulačných pravidiel je predísť neodôvodnenému zvyšovaniu zadlžovania obce a v konečnom dôsledku zavedeniu inštitútov hospodárenia obce – ozdravného režimu a nútenej správy.

Podmienky použitia ­návratných zdrojov financovania sú zadefinované v ust. § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z.:

  1. návratné zdroje financovania možno použiť len na úhradu kapitálových výdavkov,
  2. výnimočne možno návratné zdroje financovania použiť aj na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka, za podmienky, že tieto budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.

Podmienky prijatia návratných zdrojov financovania sú zadefinované v ust. § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.:

  1. celk

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke (III.)
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke
Zámena pozemkov
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Zrušenie príspevkovej organizácie
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (II.)
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Účtovné a daňové odpisy (I.)
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Základná finančná kontrola v príkladoch
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola

Súvisiace otázky a odpovede

Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie úveru
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Predaj akcií a kúpa dlhopisov
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Účtovanie spoločného stavebného úradu u správcu združenia
Obstaranie dochádzkového systému
Správne zaúčtovanie záväzku obce
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Účtovanie vratných obalov
Kód zdroja
Účtovanie kontokorentného úveru
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku