Kompetencie obce pri financovaní regionálneho školstva z rozpočtu obce

Vydáno: 13 minút čítania

V príspevku sa venujeme kompetenciám obce pri financovaní škôl a školských zariadení z rozpočtu obce. Upozorníme na povinnosť obce, ktorá jej vyplýva zo zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve"), určiť všeobecne záväzným nariadením pre zriaďovateľov cirkevnej a súkromnej základnej umeleckej školy, cirkevnej a súkromnej jazykovej školy, cirkevnej a súkromnej materskej školy, cirkevného a súkromného školského zariadenia a pre základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia.

Kompetencie obce pri financovaní regionálneho školstva z rozpočtu obce
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
K objemovo najdôležitejším zdrojom financovania regionálneho školstva okrem štátneho rozpočtu možno zaradiť rozpočet územnej samosprávy, t.j. rozpočet obcí a rozpočet samosprávnych krajov. Z rozpočtu obcí je zabezpečené financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti alebo inej právnickej osoby a fyzickej osoby.
Finančné krytie rozpočtu obce na tento účel je zabezpečené na zá­klade výnosu dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou (ďalej len "výnos dane z príjmov"), ktorý plynie do rozpočtu obcí a rozpočtu samosprávnych krajov v súlade so zákonom č. 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve"). Výnos dane z príjmov rozdeľuje a poukazuje obciam a samosprávnym krajom daňový úrad podľa kritérií, ktoré sú ustanovené vládou Slovenskej republiky v jej nariadení č. 668/2004 Z.z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v z. n. p. V tomto nariadení je ustanovený aj spôsob rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam a samosprávnym krajom.
Pre zabezpečenie spravodlivého spôsobu rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam na nasledujúci kalendárny rok sa v súlade s § 7a zákona č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v z. n. p. (ďale

Související dokumenty

Súvisiace články

Prenesené kompetencie
Dotácie zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov obcí
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Účtovanie v centrách voľného času
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Financovanie originálnych školských kompetencií
Mzdový a prevádzkový normatív v škole
Kompetencie obce pri financovaní škôl a školských zariadení
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Stravovanie základnej školy podľa aktuálneho zákona o  rozpočtových pravidlách
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2020 (1. časť)
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Predčasný starobný dôchodok
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Výpoveď z dôvodu organizačnej zmeny

Súvisiace predpisy

564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
668/2004 Z.z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve
597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov