Vyhotovenie stavebného povolenia spoločným obecným úradom

Vydané: 3 minúty čítania

Spoločný obecný úrad prijal žiadosť o vydanie stavebného povolenia. Zamestnanec obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, ale nebola stavebným úradom, vyhotovil stavebné povolenie, ktoré podpísal starosta obce, v ktorej sídli spoločný obecný úrad. Konal spoločný obecný úrad a starosta obce v súlade s platným právom?

Spoločný obecný úrad môže vyhotoviť stavebné povolenie, ale nemôže ho podpísať zodpovedný zamestnanec spoločného obecného úradu a ani starosta obce, v ktorom sídli spoločný obecný úrad, ktorý vykonáva úkony v stavebnom konaní. Uvedený starosta obce by mohol stavebné povolenie podpísať len vtedy, keby obec, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, bola zároveň stavebným úradom. Rozhodovaciu právomoc v stavebnom konaní má len tá obec, ktorá má procesné postavenie stavebného úradu.
Pretože v tomto prípade podpísal stavebné povolenie starosta obce, ktorý na to nebol oprávnený, a nebola ani daná vecná a miestna príslušnosť na takéto konanie, ide o závažný nedostatok stavebného povolenia, ktoré je právne spochybniteľné značnou mierou. Predovšetkým sa zvyšuje možnosť, že stavebné povolenie bude napadnuté navrhovateľom, alebo bude spochybnené iným účastníkom stavebného konania.
Pritom je potrebné zdôrazniť, že starostovia obcí môžu pri rozhodovaní o právach, právom chránených záujmoch a právnych povinnostiach subjektov rozhodovať len v súlade so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), v súlade s osobitnou právnou úpravou, ktorou je v tomto prípade stavebný zákon, a taktiež na základe zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. 
Preto špecifickým právnym podkladom pre výkon aktivít v rámci spoločného obecného úradu je zmluva o zriadení spoločného obecného úradu, ktorej obligatórne obsahové náležitosti ustanovuje § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriadení, pričom ale nekonkretizuje proces fungovania spoločného obecného úradu.
Preto musia starostovia obcí prijímať organizačné poriadky spoločných obecných úradov, ktoré obsahujú jednak špecifiká v oblasti organizácie spoločného obecného úradu, ale taktiež aj aspekty výkonu úloh a funkčnú stránku fungovania spoločného obecného úradu. 
Pritom môže ísť o vnútorné organizačné aspekty, ktoré pojednávajú o vzťahu spoločného obecného úradu k obci, ktorá je jeho sídlom a ktorej je spoločný obecný úrad organizačnou súčasťou. Taktiež môže ísť o vonkajšie funkčné a organizačné vzťahy, ktoré obsahujú vzťahy spoločného obecného úradu k obciam, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Spoločný obecný úrad a starosta obce nekonali v súlade s platným právom.