VÚC
Počet vyhľadaných dokumentov: 73
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 73
Zoradiť podľa:
- Článek
Sociálne služby predstavujú jednu z foriem pomoci ľuďom v nepriaznivých životných situáciách. V článku sa dozviete, ako má obec alebo vyšší územný celok postupovať pri poskytovaní sociálnej služby alebo jej zabezpečení.
Môže obec a vyšší územný celok na základe novely zákona č. 583/2004 Z.z. použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez súhlasu zastupiteľstva?
- Článek
Samospráva (obec a vyšší územný celok) po finančnom usporiadaní svojho rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu svojich príjmov a výdavkov vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie samospráva zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila a zistí výsledok rozpočtového hospodárenia.
- Článek
V príspevku sa venujeme zostaveniu záverečného účtu obce za rok 2022 so zreteľom na novelu zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) zákonom č. 365/2022 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť 15. decembra 2022. Upozorníme na skutočnosť, že novela zákona a jej aplikácia v praxi územnej samosprávy mohla ovplyvniť zostavenie záverečného účtu za rok 2022. Poskytneme niekoľko praktických príkladov, ktoré môžu nastať pri zostavovaní záverečného účtu a pri výpočte prebytku, resp. schodku hospodárenia za rok 2022 so zreteľom na uvedenú novelu zákona č. 583/2004 Z. z.
- Článek
Ako je už zvykom, autorka Ing. Terézia Urbanová pripravila do rubriky účtovníctvo ďalší príspevok, ktorý sa týka priamo účtovania z praxe. Konkrétne tento príspevok sa venuje účtovaniu rezervného fondu peňažných fondov podľa aktuálne platnej legislatívy od 1. januára 2023.
- Článek
Podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) obec a vyšší územný celok finančne usporiadajú svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli dotácie zo svojho rozpočtu; ďalej usporiadajú finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.
- Článek
V príspevku upozorňujeme na novelu zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.”) vykonanú zákonom č. 365/2022 Z. z. (ďalej len „novela zákona“), ktorá nadobudne účinnosť 15. decembra2022. Novela zákona pôvodne upravovala len poskytovanie dotácií z rozpočtu obce a vyššieho územného celku, avšak na základe pozmeňovacieho poslaneckého návrhu aktuálne rieši úpravou rozpočtových pravidiel územnej samosprávy dopady a dôsledky rastu inflácie, rastu cien energií a iných tovarov a služieb na hospodárenie obce a vyššieho územného celku.
- Článek
Príspevok sa zaoberá právnou úpravou pozemkových úprav v súvislosti s usporiadaním vlastníctva k pozemkom pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce alebo VÚC, podľa zákona č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 66/2009 Z. z.“).
- Článek
Predmetom príspevku sú najmä povinnosti obcí a samosprávnych krajov v rámci ich vzájomnej spolupráce v rozsahu zákonných oprávnení s cieľom efektívneho výkonu verejnej správy, ako aj spolupráca obcí a samosprávnych krajov pri tvorbe programov sociálneho a ekonomického rozvoja obcí.
- Článek
V článku sa budeme venovať problematike účtovania vzájomných vzťahov medzi obcou a príspevkovou organizáciou podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“). Príklady účtovania vzájomných vzťahov sú uvedené na výdavkovom účte, príjmovom účte a samostatnom účte v príspevkovej organizácii.
- Článek
V príspevku sa venujeme účtovaniu rezervného fondu, peňažných fondov v obci, vyšších územných celkov a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách, pričom v príspevku nájdete rôzne vzory a konkrétne príklady účtovania účtovných prípadov.
- Článek
V nadväznosti na predchádzajúce články týkajúce sa účtovania osobných ochranných pomôcok, dlhodobého majetku zabezpečujúceho ochranu zdravia zamestnancov v súvislosti s ochorením COVID-19 a takisto účtovania vyradenia potravín po lehote upotrebiteľnosti", uvádzame ďalšie príklady účtovania niektorých účtovných prípadov v súvislosti s prijatými legislatívnymi opatreniami.
- Článek
Rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky vedú účtovníctvo v zmysle zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o účtovníctve") a na základe opatrenia Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len "postupy účtovania").
- Článek
V príspevku poskytneme odpovede na otázky a príklady zostavenia rozpočtu na roky 2021 - 2023 (ďalej len "rozpočet") so zreteľom na aktuálnu úpravu rozpočtových pravidiel, ktoré sú pre oblasť verejnej správy upravené v zákone č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 523/2004 Z.z.") a pre oblasť územnej samosprávy v zákone č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.").
- Článek
Cieľom tohto príspevku je uviesť, aké poplatky, prípadne príjmy "za služby" obce prijímajú a ako ich môžu stanoviť.
V súvislosti s negatívnym vývojom hospodárenia obcí a vyšších územných celkov v roku 2020 ovplyvneným predovšetkým pandémiou ochorenia COVID-19 má vláda Slovenskej republiky záujem kompenzovať výpadok príjmov subjektom územnej samosprávy. Reagujúc na výrazný pokles výberu dane z príjmov fyzických osôb v nadväznosti na schválené uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 494 z 12. augusta 2020 budú poskytované bezúročné návratné finančné výpomoci subjektom územnej samosprávy na výkon ich samosprávnych pôsobností.
- Článek
V príspevku prinášame odpovede na najčastejšie otázky týkajúcich sa pravidiel prijímania a použitia návratných zdrojov financovania v obci a vo vyššom územnom celku.
- Článek
Mimoriadna situácia bola vyhlásená uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. z dôvodu ochorenia COVID-19 na území Slovenskej republiky. Jej dôsledky ovplyvnili aj legislatívnu úpravu v oblasti rozpočtového hospodárenia územnej samosprávy. V príspevku upozorníme na aktuálne zmeny pravidiel používania návratných zdrojov financovania a prostriedkov rezervného fondu.
- Článek
Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) obec/VÚC môžu vytvárať peňažné fondy. Zdrojmi peňažných fondov môžu byť najmä:
prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok,
prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania.
- Článek
V príspevku sa venujeme aktuálnej téme návratných zdrojov financovania, podmienkam ich prijímania a použitia na obci a vo vyššom územnom celku. Upozorníme na pravidlá používania a prijímania návratných zdrojov financovania v obci a vo vyššom územnom celku od 1. januára 2020.