Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obci, vo vyššom územnom celku a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách

Vydáno: 16 minút čítania

Ako je už zvykom, autorka Ing. Terézia Urbanová pripravila do rubriky účtovníctvo ďalší príspevok, ktorý sa týka priamo účtovania z praxe. Konkrétne tento príspevok sa venuje účtovaniu rezervného fondu peňažných fondov podľa aktuálne platnej legislatívy od 1. januára 2023.

Podľa zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.") obec/vyšší územný celok (ďalej len "VÚC") môžu vytvárať peňažné fondy. Zdrojmi peňažných fondov môžu byť najmä:
a)
prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok,
b)
prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
c)
zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania.
Zostatky peňažných fondov koncom roka neprepadajú. O použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo.
Obec vytvára rezervný fond vo výške určenej ich zastupiteľstvom, najmenej však 10% z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. Ak obec nevytvára iné peňažné fondy a vytvára len rezervný fond, v takom prípade tvorba rezervného fondu je vo výške 100% z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z.
Prostriedky peňažných fondov používa obec prostredníctvom svojho rozpočtu, okrem prevodov prostriedkov medzi jednotlivými peňažnými fondmi navzájom a okrem prípadov, keď sa prostriedky peňažných fondov použijú len na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami svojho rozpočtu v priebehu rozpočtového roka.
Podľa § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z., ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady
bežných výdavkov
na:
-
odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo
-
na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami, alebo
-
inou mimoriadnou okolnosťou,
ktoré
nie sú rozpočtované
a kryté príjmami bežného rozpočtu, môže obec na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu.
Prostriedky rezervného fondu mô­že obec na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok. Uvedenou úpravou sa umožnilo obciam použitie časti objemu prostriedkov rozpočtovaných v rámci bežného rozpočtu predchádzajúceho roka aj v nasledujúcom rozpočtovom roku, aj keď tieto už do ďalšieho roka vstupujú ako prostriedky finančných operácií a ich zapojenie do rozpočtu v nasledujúcom roku má za následok schodok bežného rozpočtu.
Novelou zákona č. 365/2022 Z.z. účinnou od 15. decembra 2022 je možné do 31. decembra 2023 použiť prostriedky rezervného fondu na základe rozhodnutia zastupiteľstva počas obdobia energetickej krízy na úhradu bežných výdavkov.
Obce sú povinné viesť evidenciu rezervného fondu, ako aj peňažných fondov.
Vzor č. 1:
Evidencia rezervného fondu
 

 

Suma v €

Kontrola:

účtovníctvo a rozpočtovníctvo

ZS k 1. 1. 2023

25 000,–

ZS na účte 221 AÚ na strane MD.

Tvorba RF

11 500,–

Účet 221 AÚ na strane MD.

Čerpanie RF

kapitálové výdavky

bežné výdavky podľa §10 ods. 9 podľa zákona č. 583/2004 Z. z.

finančné výdavky

15 200,–

Účet 221 AÚ na strane D.

KZ 46 RK 454 001 – príjem

KZ 46 RK 600, 700, 800 – výdaj

KZ k 31. 12. 2023

21 300,–

KZ na účte 221 AÚ

Vzor č. 2:
Evidencia peňažného fondu
 

   

Suma v €

Kontrola:

účtovníctvo a rozpočtovníctvo

ZS k 1. 1. 2023

70 000,–

ZS na účte 221 AÚ na strane MD.

Tvorba

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obci, VÚC a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obci, VÚC a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Manuál Ministerstva financií SR k obsahu finančných výkazov (II.)
Účtovanie v centrách voľného času
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Manuál Ministerstva financií SR k obsahu finančných výkazov (I.)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (II.)
Finančné zábezpeky
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Účtovníctvo rozpočtových organizácií a postupy účtovania (X.)

Súvisiace otázky a odpovede

Strata z minulých období
Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Účtovanie dotácie
Odpisovanie majetku
Zaúčtovanie reklamných predmetov
Vyradenie pohľadávky
Tvorba rezerv na odpredaj podniku
Technické zhodnotenie budovy
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Odpis pohľadávky
Uplatnenie daňových odpisov