V príspevku sa venujeme účtovaniu rezervného fondu, peňažných fondov v obci, vyšších územných celkov a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách, pričom v príspevku nájdete rôzne vzory a konkrétne príklady účtovania účtovných prípadov.
Podľa zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.") obec alebo vyšší územný celok (ďalej len "VÚC") môžu vytvárať peňažné fondy. Zdrojmi peňažných fondov môžu byť najmä:
a)
prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok,
b)
prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
c)
zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania.
Zostatky peňažných fondov koncom roka neprepadajú. O použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo. Obec vytvára rezervný fond vo výške určenej jej zastupiteľstvom, najmenej však 10 % z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. Ak obec nevytvára iné peňažné fondy a vytvára len rezervný fond, v takom prípade tvorba rezervného fondu je vo výške 100 % z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. Prostriedky peňažných fondov používa obec prostredníctvom svojho rozpočtu okrem prevodov prostriedkov medzi jednotlivými peňažnými fondmi navzájom a okrem prípadov, keď sa prostriedky peňažných fondov použijú len na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami svojho rozpočtu v priebehu rozpočtového roka.
Podľa § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z., ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady
bežných výdavkov
na:-
odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo
-
na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami, alebo
-
inou mimoriadnou okolnosťou,
ktoré
nie sú rozpočtované
a kryté príjmami bežného rozpočtu, môže obec na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu.Prostriedky rezervného fondu môže obec na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok. Uvedenou úpravou sa umožnilo obciam použitie časti objemu prostriedkov rozpočtovaných v rámci bežného rozpočtu predchádzajúceho roka aj v nasledujúcom rozpočtovom roku, aj keď tieto už do ďalšieho roka vstupujú ako prostriedky finančných operácií a ich zapojenie do rozpočtu v nasledujúcom roku má za následok schodok bežného rozpočtu.
Opatrenia prijaté v súvislosti s ochorením COVID-19 na základe § 36 zákona č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. umožňujú použiť prostriedky rezervného fondu na základe rozhodnutia zastupiteľstva počas obdobia pandémie až do 31.12.2021 na úhradu bežných výdavkov. Obce sú povinné viesť evidenciu rezervného fondu, ako aj peňažných fondov.
Vysvetlivky použité v nasledujúcich vzoroch a príkladoch: ZS - začiatočný stav, KZ - konečný zostatok, AÚ - analytický účet, RK - rozpočtová klasifikácia, RF - rezervný fond, MD - má dať, D - dal, PF - peňažný fond, 221 F - bankový/analytický účet rezervného fondu, peňažného fondu, 221 - bankový účet bežnej činnosti, DHM - dlhodobý hmotný majetok, DNM - dlhodobý nehmotný majetok, FA - faktúra.
Vzor č. 1 Evidencia rezervného fondu
|
Suma v € |
Kontrola účtovníctvo a rozpočtovníctvo |
ZS k 1. 1. 2021 |
5 000,− |
ZS na účte 221 AÚ na strane MD |
Tvorba RF |
1 500,− |
Účet 221 AÚ na strane MD |
Čerpanie RF − kapitálové výdavky − bežné výdavky § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z. z. − finančné výdavky |
680,− |
Účet 221 AÚ na strane D KZ 46 RK 454 001 – príjem KZ 46 RK 700, 600, 800 – výdaj |
KZ k 31. 12. 2021 |
5 820,− |
KZ na účt |