Účtovanie výsledku hospodárenia v podmienkach územnej samosprávy

Vydané: 9 minút čítania

Samospráva (obec a vyšší územný celok) po finančnom usporiadaní svojho rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu svojich príjmov a výdavkov vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie samospráva zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila a zistí výsledok rozpočtového hospodárenia.

Výsledkom hospodárenia samosprávy môže byť prebytok rozpočtu alebo schodok rozpočtu. Prebytok rozpočtu je potrebné pre tvorbu peňažných fondov upraviť podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z."), podľa ktorého ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu (ďalej len "ŠR"), z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z. z tohto prebytku vylučujú.
Podľa § 16 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z. má samospráva povinnosť nevyčerpané účelovo určené prostriedky previesť na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradiť do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu, ich použitie na určený účel je výdavkom rozpočtu v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
 
1. Prebytok rozpočtu
Obec hospodárila s prebytkovým bežným rozpočtom a so schodkovým kapitálovým rozpočtom. Rozpočtové hospodárenie obce bolo prebytkové, obec dosiahla prebytok 500 tis. €:
Údaje v tis. €: 

Rozpočet obce

Príjmy

Výdavky

Prebytok/schodok rozpočtu

Bežný rozpočet

24 500,–

22 500,–

  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu