Účtovanie výsledku hospodárenia v podmienkach územnej samosprávy

Vydáno: 9 minút čítania

Samospráva (obec a vyšší územný celok) po finančnom usporiadaní svojho rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu svojich príjmov a výdavkov vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie samospráva zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila a zistí výsledok rozpočtového hospodárenia.

Výsledkom hospodárenia samosprávy môže byť prebytok rozpočtu alebo schodok rozpočtu. Prebytok rozpočtu je potrebné pre tvorbu peňažných fondov upraviť podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z."), podľa ktorého ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu (ďalej len "ŠR"), z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z. z tohto prebytku vylučujú.
Podľa § 16 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z. má samospráva povinnosť nevyčerpané účelovo určené prostriedky previesť na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradiť do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu, ich použitie na určený účel je výdavkom rozpočtu v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
 
1. Prebytok rozpočtu
Obec hospodárila s prebytkovým bežným rozpočtom a so schodkovým kapitálovým rozpočtom. Rozpočtové hospodárenie obce bolo prebytkové, obec dosiahla prebytok 500 tis. €:
Údaje v tis. €: 

Rozpočet obce

Príjmy

Výdavky

Prebytok/schodok rozpočtu

Bežný rozpočet

24 500,–

22 500,–

Související dokumenty

Súvisiace články

Usporiadanie finančných vzťahov obce a vyššieho zemného celku
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Účtovanie výsledku hospodárenia v obci
Vysporiadanie výsledku hospodárenia a finančné operácie
Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky obce – praktický príklad
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Spracovanie záverečného účtu obce
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Výsledok rozpočtového hospodárenia podľa jednotnej metodiky platnej pre Európsku úniu
Záverečný účet obce – účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Podnikateľská činnosť obce
Revitalizácia obecného domu
Účtová trieda 4 – Vlastné imanie a dlhodobé záväzky (II.)
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovnie v obci
Výsledok hospodárenia v obci
Vysporiadanie výsledku hospodárenia a finančné operácie
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Zvolanie ustanovujúceho zastupiteľstva
Použitie kódu zdroja 43
Starosta obce - dovolenka
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Oznámenia funkcií, zamestnaní, činnosti a majetkových pomerov verejných funkcionárov - bývalí poslanci
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Poslanec obecného zastupiteľstva a jeho funkcie
Archeologický výskum
Poskytnutie príspevku na prevádzku sociálnej služby obcou pre neziskovú organizáciu
Prenájom alebo služba