Územná samospráva
Počet vyhľadaných dokumentov: 114
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 114
Zoradiť podľa:
Započítava sa do počtu žiakov pre financovanie školskej jedálne aj počet detí v MŠ alebo toto stravovanie je už započítané v normatíve MŠ?
- Článek
Článok sa zaoberá ochranou hospodárskej súťaže v územnej samospráve, niektorými formami nedovoleného obmedzovania hospodárskej súťaže, rozhodnutiami vo veci porušenia hospodárskej súťaže zo strany územnej samosprávy a tiež konaním vo veci ochrany hospodárskej súťaže a konaním o správnej žalobe.
- Článek
Témou príspevku je definovanie vybraných pravidiel financovania a kontrolovania v organizáciách územnej samosprávy. V podstatnej miere sa venuje disponovaniu s verejnými prostriedkami z hľadiska viacerých normatívnych právnych aktov, ako aj prípadom poskytovania dotácií z rozpočtu subjektu územnej samosprávy.
- Článek
V príspevku sa venujeme novelám rozpočtových pravidiel, konkrétne novele zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a novelám zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
- Článek
V príspevku sa venujeme téme návratných zdrojov financovania, pravidlám ich prijímania a použitia v obci a vo vyššom územnom celku. Uvedieme aj postup účtovania návratných zdrojov financovania a vysvetlíme obsah finančného výkazu FIN 6-04.
- Článek
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám určuje jednotlivým subjektom rozsiahle aktívne aj pasívne informačné povinnosti. Tento právny predpis sa vzťahuje nielen na obce, resp. rozpočtové a príspevkové organizácie obcí, ale aj na obecné obchodné spoločnosti. Práve táto posledne zmieňovaná kategória povinných osôb má s aplikovaním uvedeného zákona v praxi neraz problémy. V nasledujúcom príspevku preto sumarizujeme všetky aktívne aj pasívne informačné povinnosti obecných firiem.
- Článek
V roku 2023 bolo prijatých mnoho legislatívnych zmien, ktoré sa týkajú samosprávy. V 1. časti nášho seriálu prinášame prehľad zmien, ktoré sa týkajú oblasti volieb do orgánov samosprávy obcí a samosprávnych krajov, finančnej oblasti a majetku obcí.
Aké pravidlá rozpočtovej zodpovednosti stanovuje ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti pre územnú samosprávu?
Registratúrny poriadok a registratúrny plán subjektu územnej samosprávy .... PRVÁ ČASŤ Úvodné ustanovenia a základné pojmy Článok 1 (1) Registratúrny poriadok ...... (ďalej len „registratúrny poriadok“) je vypracovaný na základe...
Smernica č. ..../202x o vybavovaní sťažností v subjekte územnej samosprávy ........ V súlade so zákonom č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (v zmysle poslednej novely, zverejnenej a účinnej pod č. 6/2019...
- Článek
Samospráva (obec a vyšší územný celok) po finančnom usporiadaní svojho rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu svojich príjmov a výdavkov vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie samospráva zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila a zistí výsledok rozpočtového hospodárenia.
- Článek
V príspevku sa venujeme zostaveniu záverečného účtu obce za rok 2022 so zreteľom na novelu zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) zákonom č. 365/2022 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť 15. decembra 2022. Upozorníme na skutočnosť, že novela zákona a jej aplikácia v praxi územnej samosprávy mohla ovplyvniť zostavenie záverečného účtu za rok 2022. Poskytneme niekoľko praktických príkladov, ktoré môžu nastať pri zostavovaní záverečného účtu a pri výpočte prebytku, resp. schodku hospodárenia za rok 2022 so zreteľom na uvedenú novelu zákona č. 583/2004 Z. z.
- Článek
Podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) obec a vyšší územný celok finančne usporiadajú svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli dotácie zo svojho rozpočtu; ďalej usporiadajú finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.
- Článek
Článok v prvej časti predstavuje prehľad niektorých legislatívnych zmien prijatých v roku 2022, ktoré sa týkajú obcí, miest a vyšších územných celkov, najmä v oblasti volieb do orgánov samosprávy obcí a samosprávnych krajov, miestnych daní a školstva.
- Článek
V príspevku upozorňujeme na novelu zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov vykonanú zákonom č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá nadobudla účinnosť 1. mája 2022.
- Článek
Blíži sa termín účtovnej závierky subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2021. Hoci samotný termín daňového priznania má ešte svoj čas, do účtovníctva je potrebné zaúčtovať účtovný prípad, ktorým je splatná daň. V prípade, že daňová povinnosť nevznikne, o daňovej strate alebo nulovom daňovom priznaní sa neúčtuje.
Príspevok je venovaný kontrolným zisteniam a upozorneniam v oblasti územnej samosprávy s prehľadom povinností a odkazov na osobitné predpisy (normatívne právne akty a opatrenia z kapitol štátneho rozpočtu) v rámci hospodárenia s verejnými prostriedkami, zverejňovania, výkonu finančnej kontroly, zostavovania smerníc a podobne. Príspevok je spracovaný v osobitných odsekoch vzťahujúcich sa k dikcii normatívnych aktov v rámci kontrolných zistení v roku 2021.
- Článek
Príspevok sa v druhej časti zaoberá legislatívnymi zmenami dôležitými pre samosprávu, ktoré boli prijaté v roku 2021 v oblasti školstva, stavebného práva, odpadového hospodárstva, dotácií, pracovného práva a pod.
Čo treba chápať pod finančnými vzťahmi štátu k rozpočtom územnej samosprávy, ide o priame dotácie štátu na činnosť obce/VÚC?
Príspevok reaguje na prax subjektov územnej samosprávy s ohľadom na aktuálny právny stav v rámci zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Bližšie sa venuje nesprávnym a neúplným náležitostiam účtovných dokladov, časovým súladom, oblasti tvorby rezerv a tiež zaujímavým otázkam zamestnancov z posledných mesiacov.