Povinnosti obecných firiem podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám

Vydáno: 16 minút čítania
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám určuje jednotlivým subjektom rozsiahle aktívne aj pasívne informačné povinnosti. Tento právny predpis sa vzťahuje nielen na obce, resp. rozpočtové a príspevkové organizácie obcí, ale aj na obecné obchodné spoločnosti. Práve táto posledne zmieňovaná kategória povinných osôb má s aplikovaním uvedeného zákona v praxi neraz problémy. V nasledujúcom príspevku preto sumarizujeme všetky aktívne aj pasívne informačné povinnosti obecných firiem.
 
Čo sú obecné firmy
Pod vecnú pôsobnosť
zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p.
(ďalej len "ZSPI") spadajú tisíce rôznych subjektov. Z hľadiska územnej samosprávy sú to v prvom rade obce, mestá a mestské časti v Bratislave a Košiciach (§ 2 ods. 1 ZSPI) a rovnako aj rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie zriadené samosprávou (§ 2 ods. 2 ZSPI), ako napríklad základné školy, základné umelecké školy, materské školy s právnou subjektivitou, centrá voľného času atď.
Okrem uvedených povinných osôb sa však ZSPI vzťahuje aj na ďalšie
"právnické osoby, ak v nich samospráva má samostatne alebo spoločne ­aspoň väčšinovú priamu alebo nepriamu účasť, a ak súčasne sú samosprávou kontrolované, resp. v nich samospráva priamo alebo nepriamo navrhuje alebo ustanovuje viac ako polovicu členov ich riadiaceho alebo kontrolného orgánu"
(§ 2 ods. 3 ZSPI).
Pod touto relatívne komplikovanou formuláciou sa majú na mysli aj
tzv. obecné obchodné spoločnosti
, t.j. podnikateľské subjekty, ktoré súbežne spĺňajú dve podmienky: obce v nich majú aspoň 50% majetkovú účasť a zároveň kontrolujú, resp. ustanovujú minimálne polovicu členov ich orgánov (ďalej aj "obecné firmy").
______________________________
Z uvedeného je teda zrejmé, že povinnou osobou podľa § 2 ods. 3 ZSPIje
nielen "bežná", t.j. 100%
obecná spoločnosť s ručením obmedzeným či obecná akciová spoločnosť,
ale aj taká spoločnosť,
v ktorej má obec nižší ako 100% majetkový podiel (avšak min. 50%), pokiaľ ju zároveň personálne ovláda/kontroluje.
______________________________
Na určenie toho, či firma je povinnou osobou podľa ZSPI, nie je rozhodujúce, či spoločnosť bola založená, resp. spoluzaložená obcou, ale výška aktuálnej majetkovej a personálnej účasti samosprávy v nej. Povinnou osobou nie je jedine taký podnikateľský subjekt, v ktorom má obec minoritný majetkový podiel (t.j. menší ako 50%) a súbežne ju ani personálne neovláda.
V prípade, že si obecná s. r. o. či obecná a.s. založí ďalšiu firmu (t.j. tzv. dcérsku, resp. i tzv. vnučkovskú spoločnosť 1) ), táto je tiež povinnou osobou podľa § 2 ods. 3 ZSPI. 2)
 
Plná vs zúžená

Související dokumenty

Súvisiace články

Zverejňovanie objednávok
Zmeny vo zverejňovaní zmlúv uzatvorených samosprávou
Smernica o vybavovaní žiadostí o sprístupnenie informácií - vzor (2. časť)
Obecný úrad a úrad samosprávneho kraja - nedostatky v legislatíve a praxi
Evidencia obce o vodách
Zverejňovanie materiálov na rokovanie obecného zastupiteľstva
Menovité zverejnenie hlasovania
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám v praxi rozpočtových a príspevkových organizácií obce
Vybrané problémy samospráv pri aplikovaní infozákona
Kontrola zverejňovania zmlúv, objednávok a faktúr
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Expresné zmeny v legislatíve ochrany osobných údajov
Člen volebnej komisie a platenie poistného na zdravotné a sociálne poistenie
Zamestnávanie nezamestnaných v samospráve
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Financovanie školských zariadení obcou
Účtovanie stravy dôchodcov
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Vedľajšia zárobková činnosť
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Starosta obce - dovolenka
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Odmeny pre poslancov a starostu
Dovolenka po MD a RD
Sezónna práca
preplatenie pracovnej cesty.
Osobný záujem verejného funkcionára
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Odvolanie z funkcie riaditeľa rozpočtovej organizácie obce pri uzatvorení dohody o skončení pracovného pomeru
Zaradenie do platových tried
Mzda
Zaradenie učiteľky v MŠ do platovej triedy
Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Príspevok do DDS