Pravidlá rozpočtovej zodpovednosti pre územnú samosprávu

Vydané: 4 minúty čítania

Aké pravidlá rozpočtovej zodpovednosti stanovuje ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti pre územnú samosprávu?

V ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti sú v čl. 6 ods. 1 a 2 vymedzené osobitné ustanovenia pre územnú samosprávu, podľa ktorých štát finančne nezabezpečuje platobnú schopnosť a nezodpovedá za platobnú schopnosť obce a VÚC. Postup pri riešení platobnej neschopnosti obce alebo VÚC ustanovuje zákon. Na druhej strane je však ustanovené, že ak zákon pri úprave pôsobnosti prenáša na obec alebo VÚC nové kompetencie, štát na ich plnenie musí súčasne zabezpečiť obci alebo VÚC zodpovedajúce finančné zdroje.

Podľa ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti platí, že ak celková suma dlhu obce a VÚC dosiahne 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a viac, obec a VÚC budú povinní zaplatiť pokutu, ktorú ukladá ministerstvo financií, a to vo výške 5 % z rozdielu medzi celkovou sumou dlhu a 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.

Celkovú sumu dlhu tvorí súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania a súhrn záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce a VÚC.

Do celkovej sumy dlhu sa nezapočítavajú záväzky z:

  • pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu,
  • úveru poskytnutého zo ŠFRB,
  • úveru poskytnutého z Environmentálneho fondu,
  • pôžičky poskytnutej z Fondu na podporu umenia,
  • návratných zdrojov financovania poskytované orgánom podľa § 3 písm. g) zákona č. 323/2015 Z. z. o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a § 3 písm. l) zákona č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
  • návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi najviac v sume nenávratného finančného príspevku poskytnutého na základe zmluvy uzatvorenej medzi obcou a orgánom podľa osobitného predpisu; to platí, aj keď obec vystupuje v pozícii partnera v súlade s osobitným predpisom rovnako, najviac v sume poskytnutého nenávratného finančného príspevku,
  • prijatia návratných zdrojov financovania podľa § 19 ods. 24 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávya záväzky obce v nútenej správe.

Sankčný mechanizmus sa uplatňuje v prípade neplnenia obmedzenia pri prijímaní návratných zdrojov financovania v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Ak celková suma dlhu dosiahne 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a viac, obec a VÚC budú povinné zaplatiť pokutu, ktorú ukladá ministerstvo financií, a to vo výške 5 % z rozdielu medzi celkovou sumou dlhu a 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.

Pokuta za prekročenie dlhu sa ukladá z podielu celkovej sumy dlhu ku koncu príslušného rozpočtového roka na skutočných bežných príjmoch predchádzajúceho rozpočtového roka. Ak sa medziročne podiel dlhu obce na skutočných bežných príjmoch predchádzajúceho rozpočtového roka zvýši, pokuta za prekročenie dlhu sa uloží vo výške 5 % z tohto medziročného zvýšenia. Pokuta za prekročenie dlhu sa neukladá, ak nepresiahne sumu 40 eur.

Zdroj: publikácia Rozpočet obce a vyššieho územného celku, 2. vydanie