Článok v prvej časti predstavuje prehľad niektorých legislatívnych zmien prijatých v roku 2022, ktoré sa týkajú obcí, miest a vyšších územných celkov, najmä v oblasti volieb do orgánov samosprávy obcí a samosprávnych krajov, miestnych daní a školstva.
VOĽBY
Podmienky výkonu volebného práva
S účinnosťou od 1. januára 2022 došlo najmä k týmto zmenám zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o podmienkach výkonu volebného práva"):
a)
obec najneskôr v posledný deň lehoty uvedenej v rozhodnutí o vyhlásení volieb
zverejní na úradnej tabuli obce a na svojom webovom sídle,
ak ho má zriadené, informáciu o utvorení volebných okrskov s vymedzením ich územného obvodu a informáciu o určení volebných miestností (§ 8 ods. 1),b)
zároveň sa uložila povinnosť v súlade so zákonom č. 184/1999 Z. z. o používaní jazykov národnostných menšín v z. n. p. informovať voličov v obciach, v ktorých majú obyvatelia právo používať jazyk národnostnej menšiny, aj v príslušnom jazyku tejto menšiny,
c)
starosta obce zabezpečí pre okrskovú volebnú komisiu na účely vykonania volieb prístup k internetu (§ 8 ods. 2);
d)
obec najneskôr desať dní po vyhlásení volieb do Európskeho parlamentu
zverejní na úradnej tabuli obce a na svojom webovom sídle,
ak ho má zriadené,
informáciu o podmienkach práva voliť a práva byť volený pre voličov, ktorí sú občanmi iného členského štátu EÚ.
Vzor tejto informácie v slovenskom a anglickom jazyku zabezpečí pre obec Ministerstvo vnútra SR a zverejní ho na svojom webovom sídle (§ 21 ods. 2). Aplikačná prax ukázala, že zabezpečenie informovanosti voličov o podmienkach práva voliť a práva byť volený vo voľbách do Európskeho parlamentu na úradnej tabuli obce a na jej webovom sídle, ak ho má zriadené, je postačujúca tak pre občanov SR, ako aj pre občanov iných členských štátov EÚ. Podľa dôvodovej správy k novele zákona o podmienkach výkonu volebného práva zasielanie písomnej informácie o podmienkach práva voliť a práva byť volený na adresu voliča - občana iného členského štátu EÚ sa neosvedčilo ako efektívne, keďže mnohým voličom nebola táto informácia doručená buď z dôvodu neoznačenia poštovej schránky menom voliča, zmeny adresy trvalého pobytu voliča, alebo sa volič nezdržiaval na uvedenej adrese trvalého pobytu a zásielka sa tak vrátila obci ako nedoručená;e)
volič po príchode do volebnej miestnosti preukazuje svoju totožnosť
občianskym preukazom,
ak zákon o podmienkach výkonu volebného práva neustanovuje inak (§ 24 ods. 2). Podľa novej právnej úpravy volič už nemôže preukázať svoju totožnosť iným úradným dokladom;f)
volič, ktorý nemôže sám upraviť hlasovací lístok pre zdravotné postihnutie alebo preto, že nemôže čítať alebo písať, a oznámi pred hlasovaním túto skutočnosť okrskovej volebnej komisii, má právo vziať so sebou do osobitného priestoru na úpravu hlasovacích lístkov inú osobu spôsobilú upraviť hlasovací lístok podľa jeho pokynov a zákona a vložiť do obálky. Obidve osoby pr