Účtovné metódy
Počet vyhľadaných dokumentov: 119
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 119
Zoradiť podľa:
Sme autoservis. Kupujeme ojazdené mot. vozidlá, ktoré opravujeme a následne predávame. Spoločnosť účtuje v systéme podvojného účtovníctva spôsobom A. Ako zaučtovať materiál, ktorý vstupuje do opravy uvedeného vozidla? Aký je správny spôsob účtovania?
Spoločnosť A sa zlúčila so spoločnosťou B (nástupnícka spoločnosť). Spoločnosť A bola 15.2.2024 vymazaná z obchodného registra a rozhodný deň bol stanovený na 1. 1. 2024. Ako správne zaúčtovať mzdy v zanikajúcej spoločnosti? Ako vykonať odvody, vystaviť výkazy a mesačný prehľad? Ako postupovať u právneho nástupcu zanikajúcej spoločnosti?
Firma vykonala stavebné práce pre objednávateľa v sume 20 tis. Keďže zatiaľ nemá objednávku, nemôže ich vyfaktúrovať. Objednávka bude vystavená a doručená až v novom roku. Mali by sme o týchto tržbách účtovať ako o príjmoch budúcich období 385/602?
- Článek
Pomoc z Európskej únie sa v programovom období 2014 – 2020 v rámci Slovenskej republiky poskytuje najmä prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja, Európskeho sociálneho fondu, Kohézneho fondu, Európskeho námorného a rybárskeho fondu a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka. Európsky fond regionálneho rozvoja a Európsky sociálny fond sú štrukturálnymi fondmi Európskej únie, ktoré spolu s kohéznymi fondmi patria k významným finančným nástrojom regionálnej politiky Európskej únie.
- Článek
Ako sa účtuje miestny poplatok za rozvoj?
- Článek
Účtovná závierka ako komplexný výstup účtovníctva za účtovné obdobie predstavuje súbor informácií, ktoré majú používateľom slúžiť na zhodnotenie činnosti účtovnej jednotky (ÚJ) v roku, za ktorý sa predkladá, ale zároveň majú byť aj podkladom na účely rozhodovania v oblasti financovania, rozpočtovania a manažérskeho riadenia. Používateľmi účtovných závierok zostavovaných ÚJ štátnej správy a samosprávy sú predovšetkým zriaďovatelia konkrétnych organizácií, zostavovatelia rozpočtu (jednak štátneho rozpočtu, ale aj rozpočtu územnej samosprávy), verejnosť, dodávatelia, odberatelia, finančné inštitúcie a ratingové agentúry.
- Článek
Pohľadávky významne ovplyvňujú majetkovú štruktúru účtovnej jednotky (ÚJ VS). Ich výška má vplyv na ekonomickú situáciu ÚJ VS. Vysoký podiel pohľadávok po lehote splatnosti môže spôsobovať problémy v činnosti ÚJ VS a jej rozpočtu. Ide o podiel pohľadávok k rozpočtu. Z účtovného hľadiska je pohľadávka položkou obežných aktív. Podľa času sa členia na dlhodobé pohľadávky a krátkodobé pohľadávky. Dlhodobé pohľadávky sú tie, ktoré majú dohodnutú dobu splatnosti dlhšiu ako jeden rok a krátkodobé pohľadávky sú tie, ktoré majú dohodnutú dobu splatnosti najviac jeden rok.
- Článek
V predchádzajúcej časti článku som sa venovala dôvodom na vytvorenie vnútorného predpisu pre oblasť účtovníctva v obci a jeho štruktúre. V pokračovaní sa zaoberám ďalšími okruhmi účtovníctva, ktoré by mali byť zahrnuté vo vnútornom predpise pre oblasť účtovníctva v obci.
- Článek
Obec má podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) povinnosť viesť účtovníctvo správne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov. Uvedenú povinnosť si obec splní tým, že vypracuje vnútorné predpisy, ktoré sú tiež nástrojom na skvalitnenie vnútorného riadenia obce. V praxi sa používa viac pojmov, napr. vnútroorganizačný predpis, vnútorný predpis, interný predpis, smernica, ale v podstate ide o dokument, ktorý upresňuje činnosť obce.
- Článek
Témou príspevku sú aktuálne novelizované opatrenia s účinnosť od 1. januára 2016 z dielne Ministerstva financií SR (ďalej len „MF SR“) prispôsobené na podmienky samosprávy. Príspevok je rozdelený na tri časti, pričom čitateľovi ozrejmuje novinky, ktoré sú zapracované do normatívnych aktov pre rozpočtový a účtovný rok 2016. Príspevok reaguje na časté podnety čitateľov na oblasť postupov účtovania a termínov obcí na predkladanie informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy.
- Článek
Obec okrem peňažných fondov, ktoré vytvára na základe oprávnenia v súlade so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) má povinnosť tvoriť fond prevádzky, opráv a údržby.
- Článek
V článku sa zaoberám problematikou evidencie preddavkov z viacerých aspektov – podľa zákona o účtovníctve, zákona o rozpočtových pravidlách, zákona o dani z pridanej hodnoty. Formou preddavku sa často rieši vopred uhradená cena, ktorá je rozdelená buď na časť (časti) alebo sa uhradí celá hodnota dojednanej ceny dodávky výrobkov, tovaru alebo služieb vopred.
- Článek
V záujme zjednotenia postupov účtovania v rámci samosprávy medzi zriaďovateľmi (obce/vyššie územné celky) a odstránenia problémov vznikajúcich pri zostavovaní individuálnych a konsolidovaných účtovných závierok vám poskytneme ucelený prehľad súvzťažností, ktoré sú inverzne prepojené medzi zriaďovateľom a zriadenou rozpočtovou/príspevkovou organizáciou samosprávy.
- Článek
Viaceré otázky z praxe smerujú práve k spôsobu tvorby, vedenia, používania a účtovania sociálneho fondu. Príspevok sa venuje predmetným skutočnostiam z pohľadu zákonného, a to najmä v zmysle rozpočtových pravidiel a účtovného hľadiska. Samotný sociálny fond predstavuje povinnú zložku bežného rozpočtu subjektu územnej samosprávy (Pozn. autora: rovnako ako v prípade ostatných zamestnávateľov vykonávajúcich podnikateľskú činnosť, pričom prístup zamestnancov k fondu má byť zaručený).
- Článek
Kto má povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku určuje ust. § 22a zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, v zmysle ktorého ju zostavujú správca kapitoly štátneho rozpočtu, obec/vyšší územný celok (VÚC)a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie alebo dcérske účtovné jednotky na základe ich individuálnych závierok.
- Článek
Zvieratá v aktívach účtovnej jednotky sú majetkom živej povahy. V účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky sú dva rôznorodé účty na účtovanie zvierat. Článok popisuje špecifiká a rozdiely účtovania na účtoch 026 – Základné stádo a ťažné zvieratá a 124 – Zvieratá.
- Článek
Obec v roku 2012 prijala dotáciu na opatrovateľskú službu z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktorú následne poskytla na základe zmluvy neziskovej organizácii – zariadeniu sociálnych služieb. Kontrola v roku 2014 zistila v neziskovej organizácii nezrovnalosti, preto obec musela vrátiť ministerstvu vyčíslenú sumu neoprávnene použitých finančných prostriedkov. Vrátenú dotáciu obec účtovala predpisom 545/379, úhradu 379/221. Keďže s neziskovou organizáciou máme podpísanú zmluvu, prosím poradiť účtovanie pohľadávky: 318/644, úhrada 221/318 alebo 378. Ako správne postupovať, ak pohľadávka nebude do konca roka splatená?
- Článek
Účtovné odpisy sú účtovné prevody, ktoré nemajú peňažný charakter. Ide o účtovnú operáciu, ktorá je výsledkovo účinná a súvzťažne sa účtuje na príslušný súvahový účet. Výsledková a súvahová položka sa vzájomne kompenzujú z hľadiska dopadu na zmenu peňažných prostriedkov v účtovnej jednotke (ÚJ) územnej samosprávy. Účtovné odpisy sú jednou zložkou odčerpateľných zdrojov ÚJ.
- Článek
Centrum voľného času (CVČ) je rozpočtová organizácia, ktorú zriaďuje obec alebo vyšší územný celok (VÚC) za účelom zabezpečenia výchovno-vzdelávacej, záujmovej a rekreačnej činnosti detí, rodičov a iných osôb do 30 rokov v ich voľnom čase.
- Článek
Aký spôsob má obec použiť na zaúčtovanie vzájomného započítania uvedených pohľadávok a záväzkov, keď na základe uzatvorenej zmluvy bolo dohodnuté, že obec zaplatí firme, ktorá pre obec zabezpečila administratívne práce súvisiace s prípravou projektu, sumu 1 000 €, pričom uvedená firma uhradí obci za umiestnenie reklám a propagáciu tú istú sumu, kde stret pohľadávok a záväzkov nastal 2. 9. 2014.