Účtovanie obstarania majetku zo štrukturálnych fondov Európskej únie

Vydáno: 19 minút čítania

Pomoc z Európskej únie sa v pro­gramovom období 2014 – 2020 v rámci Slovenskej republiky poskytuje najmä prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja, Európskeho sociálneho fondu, Kohézneho fondu, Európskeho námorného a rybárskeho fondu a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka. Európsky fond regionálneho rozvoja a Európsky sociálny fond sú štrukturálnymi fondmi Európskej únie, ktoré spolu s kohéznymi fondmi patria k významným finančným nástrojom regionálnej politiky Európskej únie.

Európsky fond regionálneho rozvoja (FEDER) podporuje výstavbu infraštruktúr a vytváranie investícií spojených s tvorbou pracovných miest. Európsky sociálny fond (ESF) sa sústreďuje na integráciu nezamestnaných a slabších častí populácie do aktívneho procesu formou rekvalifikácií a priamou účasťou na financovaní ich projektov.

Prostriedky Európskej únie (EÚ) sa v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu po ich prevode z mimorozpočtového účtu Ministerstva financií SR na príjmový účet platobnej jednotky. Prijímateľom sa poskytujú prostredníctvom platobných jednotiek na základe podmienok určených v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa § 20 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. V súlade § 8 ods. 4 cit. zákona možno prostriedky EÚ a prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel.

Platobné jednotky na základe podmienok určených v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku poskytujú finančné prostriedky z EÚ prijímateľovi systémom predfinancovania, zálohových platieb alebo refundácie.

Systém predfinancovania sú op­rávnení využívať prijímatelia – štátne rozpočtové organizácie pre projekty financované z Európskeho sociálneho fondu a prijímatelia pre projekty financované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, Európskeho námorného a rybárskeho fondu a Kohézneho fondu. Systém zálohových platieb sú oprávnení využiť prijímatelia pre projekty financované z Európskeho sociálneho fondu a prijímatelia – štátne rozpočtové organizácie pre projekty financované z Európskeho so­ciálneho fondu, Európskeho fondu regionálneho rozvoja, Európskeho námorného a rybárskeho fondu a Kohézneho fondu.

Systém refundácie sa ­uplatňuje v prípade určenia riadiaceho orgánu po dohode s prijímateľom a v prípade záverečných platieb uplatnených systémoch predfinancovania, resp. zálohových platieb (s výnimkou systému predfinancovania a systému zálohových platieb pre prijímateľov – štátne rozpočtové organizácie).

Prijímateľom, ktorí sú ­oprávnení využívať systém ­predfinancovania s kombináciou refundácie, resp. systém zálohovej platby s kombináciou refundácie, sú na základe predložených žiadostí o platbu preplácané finančné prostriedky do momentu dosiahnutia maximálne 95 % nenávratného finančného príspevku. Po vyčerpaní maximálne 95 % nenávratného finančného príspevku je prijímateľ povinný zostávajúcich minimálne 5 % nenávratného finančného príspevku, aj za podiel prostriedkov EÚ a štátneho rozpočtu na spolufinancovanie, uhradiť najskôr z vlastných zdrojov.

Pre prijímateľov, ktorými sú aj obec, rozpočtová alebo príspevková organizácia obce zabezpečuje platobná jednotka prevod prostriedkov na realizáciu projektu z výdavkového účtu formou transferu.

Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31 z 8. au­gusta 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“).

Konkretizácia postupu účtovania transferov závisí od konkrétnych podmienok a účelu čerpania nenávratného finančného príspevku.

V príspevku sa zameriame na účtovanie obstarania alebo zhodnotenia dlhodobého hmotného majetku z nenávratných finančných príspevkov zo štrukturálnych fondov EÚ, ktoré sú poskytované ako transfery systémom refundácie výdavkov ako aj systémom predfinancovania výdavkov.

♦ Príklad č. 1:

Financovanie obstarania/zhodnotenia majetku sa bude realizovať z fondov EÚ – 80 %, z prostriedkov ŠR – 15 % a z vlastných prostriedkov obce – 5 % – formou refundácie výdavkov – obec uhradí kapitálové výdavky za obstaranie/zhodnotenie majetku z vlastných zdrojov obce.

Účtovanie obstarania/zhodnotenia majetku z kapitálového transferu z fondov Európskej únie (EÚ) prostredníctvom štátneho rozpočtu (ŠR) v bežnom účtovnom období:

P. č.

Text účtovného prípadu

ERK

MD

D

Suma v €

1.

Faktúra za obstaranie/zhodnotenie majetku:

cudzie zdroje – eurofondy,

cudzie zdroje – štátny rozpočet,

vlastné zdroje – rozpočet obce

 

 

042AÚ

042AÚ

042AÚ

 

321

321

321

 

120 000

22 500

7 500

2.

Úhrada faktúry z bežného účtu obce – na úhradu sa použijú vlastné zdroje obce – uvedú sa príslušné kódy zdrojov:

41 – z rozpočtu obce,

43 – z predaja majetku,

46 – z peňažných fondov obce,

11Gx – spolufinancovanie obce

 

7xx

 

321

 

221

 

150 000

3.

Prijatý kapitálový transfer z EÚ prostredníctvom ŠR na financovanie obstarania/zhodnotenia majetku – uvedie sa príslušný kód zdroja podľa typu fondu EÚ:

11xx,

1Axx

 

 322 001

 

 221

 

 357 AÚ

 

 120 000

4.

Zaúčtovanie kapitálového transferu z EÚ prostredníctvom ŠR do výnosov budúcich období

 

 357AÚ

 384 AÚ

 120 000

5.

Prijatý kapitálový transfer zo ŠR na financovanie obstarania/zhodnotenia majetku – uvedie sa príslušný kód zdroja podľa typu fondu EÚ:

11xx,

1Axx

 

322 001

 

221

 

357 AÚ

 

22 500

6.

Zaúčtovanie kapitálového transferu zo ŠR do výnosov budúcich období

 

357AÚ

384 AÚ

22 500

7.

Zaradenie majetku/zhodnotenia majetku do užívania v obstarávacej cene

cudzie zdroje – eurofondy,

cudzie zdroje – štátny rozpočet,

vlastné zdroje – rozpočet obce

 

 

02x

02x

02x

 

042AÚ

042AÚ

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu
Účet cudzích prostriedkov v rozpočtových organizáciách
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Predkladanie informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy
Manuál Ministerstva financií SR k obsahu finančných výkazov (II.)
Manuál Ministerstva financií SR k obsahu finančných výkazov (I.)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (II.)
Novely opatrení pre samosprávu
Finančné zábezpeky

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovanie dotácie
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Použitie dotácie a jej zahrnutie do základu dane
Účtovanie dotácie na prelome rokov a neuznanie dotácie v budúcom roku
Účtovanie dotácie
Účtovníctvo neziskovej organizácie
Dotácia vlastnými prostriedkami
Účtovanie dotácie
Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
Účtovanie regionálneho príspevku v s. r. o.
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Odpisovanie majetku