Od 1. januára 2025 je účinná novela zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
[1]
. Novelizovaná bola aj kritizovaná príloha č. 8 uvedeného zákona, v ktorej sú uvedené položky a prahové hodnoty. V článku sa pozrieme špecificky na časť odpadové hospodárstvo a porovnáme ho so stavom v Českej republike a samotnou smernicou o EIA.Jedným z dôvodov predloženia vládneho návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, bolo priblíženie hlavnému účelu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (kodifikované znenie) (Text s významom pre EHP (ďalej len „smernica EIA“)
[2]
. Predložený návrh bol schválený a je účinný od 1. januára 2025 prostredníctvom novelizovaného zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o EIA“). Špecificky pre túto oblasť treba brať do úvahy aj Dohovor o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia (ďalej len „Aarhuský dohovor“)
[3]
.
Okrem procesných zmien prišlo k úprave prílohy č. 8 zákona o EIA. Formálne bola zmenená štruktúra, pomenovanie jednotlivých položiek. Zmeny sa však udiali aj vo vzťahu k prahovým hodnotám. Tieto zmeny sa týkajú ako zníženia, tak aj zvýšenia niektorých prahových hodnôt. Ako sa teda novelizovaná príloha priblížila smernici EIA si rozoberieme priamym porovnaním.
Aby sme dostali komplexnejší obraz, tak pre porovnanie sme vybrali stav v Českej republike, kde je smernica EIA transponovaná prostredníctvom zákona č. 100/2001 Sb. Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících záko