Batérie obsahujú chemické látky, ako sú olovo, ortuť a kadmium, ktoré môžu byť škodlivé, ak nie sú správne spracované. Taktiež rastúca popularita obnoviteľných zdrojov energie a elektrických vozidiel zvyšuje dopyt po batériách, čo zintenzívňuje potrebu regulácie, ktorá zabezpečí, aby batérie boli vyrobené, používané a likvidované spôsobom, ktorý minimalizuje ich negatívny vplyv na životné prostredie.
V posledných rokoch sme svedkami rastúceho dopytu po elektronických zariadeniach a elektrických vozidlách, ktoré využívajú batérie ako svoj hlavný zdroj energie. Tento trend so sebou prináša nielen výhody v oblasti mobility a technológie, ale aj množstvo výziev, ktoré súvisia s ochranou životného prostredia. V súčasnosti sa odhaduje, že v EÚ sa ročne vyprodukuje viac ako 1,5 milióna ton odpadových batérií. Tieto čísla naznačujú urgentnú potrebu efektívneho spravovania celého životného cyklu batérií a následne reguláciu nakladania odpadu z batérií, aby sa predišlo kontaminácii pôdy a vody.
Dňa 12. júla 2023 Európsky parlament a Rada EÚ prijali nariadenie 2023/1542 z 12. júla 2023 o batériách a odpadových batériách, ktorým sa mení smernica 2008/98/ES a nariadenie (EÚ) 2019/1020 a zrušuje smernica 2006/66/ES (ďalej len „nariadenie“). Toto nariadenie sa zaoberá reguláciou celého životného cyklu všetkých batérií uvedených na trh Únie. Nové nariadenie je významným krokom v oblasti ochrany životného prostredia a udržateľného rozvoja v rámci Európskej únie. Nariadením by sa malo predchádzať nepriaznivým vplyvom batérií na životné prostredie, znižovať ich a zaistiť pre všetky batérie bezpečný a udržateľný hodnotový reťazec, pričom by sa mala zohľadniť napríklad uhlíková stopa výroby batérií, etické zís