Dňa 5. novembra 2024 Rada Európskej únie hlasovala [1] o návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady o čistení komunálnych odpadových vôd (prepracované znenie) [2], ktorý si rozoberieme v článku.
Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady o čistení komunálnych odpadových vôd (prepracované znenie) (ďalej len „návrh smernice o čistení komunálnych OV“) nahradí smernicu Rady z 21. mája 1991 o čistení komunálnych odpadových vôd (91/271/EHS) (ďalej len „smernica“) [3]. Hodnotením smernice, ktoré bolo dokončené v roku 2019, sa potvrdilo, že vykonávaním tejto smernice sa dosiahlo výrazné zníženie, pokiaľ ide o vypúšťanie znečisťujúcich látok. V hodnotení sa identifikovali tri hlavné súbory pretrvávajúcich výziev, ktoré tvorili základ vymedzenia problémov pre posúdenie vplyvu. A tieto výzvy sú premietnuté do návrhu smernice o čistení komunálnych OV. Ide o nasledujúce súbory výziev [2]:
1.
Pretrvávajúce znečistenie z komunálnych zdrojov:
smernica je zameraná na znečistenie, ktorého zdrojom sú domácnosti, pričom znečistené vody sa zbierajú a čistia v centralizovaných zariadeniach. Menšia pozornosť sa venuje iným zdrojom znečistenia v urbanizovaných územiach, ktoré sa v súčasnosti stávajú dominantnými (menšie mestá pod 2 000 p. k., decentralizované zariadenia, znečistenie, ktorého zdrojom je dažďová voda). Limitné hodnoty v súvislosti s očistením vôd od niektorých znečisťujúcich látok sú vzhľadom na technický pokrok dosiahnutý od roku 1991 v súčasnosti už zastarané a objavili sa nové znečisťujúce látky, ako sú mikroplasty alebo mikropolutanty, ktoré môžu byť škodlivé pre životné prostredie alebo verejné zdravie už pri veľmi nízkej koncentrácii.2.
Zosúladenie smernice s Európskou zelenou dohodou [4]
: od prijatia smernice sa objavili nové spoločenské výzvy. V Európskej zelenej dohode sa stanovujú ambiciózne politické ciele na boj proti zmene klímy, posilnenie obehovosti hospodárstva EÚ a na obmedzenie zhoršovania stavu životného prostredia.
V odvetví odpadových vôd treba vynaložiť dodatočné úsili