Dňa 17. septembra 2024 Národa rada Slovenskej republiky v treťom čítaní schválila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z.z.o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov [1]. V článku budú predstavené samotné dôvody predloženia vládneho návrhu, súhrn a opis hlavných zmien, ktoré majú vplyv na samotné konanie. Bude predstavená aj zmena prílohy, ktorá sa vzťahuje na odpadové hospodárstvo.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vládny návrh“), ako je už zrejmé z jeho názvu, novelizuje zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o EIA“) [2].
V úvode treba uviesť, že vládny návrh stále nebol zverejnený v Zbierke zákonov SR, a teda nie je právne záväzný, a to z dôvodu, že tento bol prezidentom SR 3. októbra 2024 vrátený Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“). Aktuálne je vedený pod parlamentnou tlačou 525 a v rámci aktuálnej 22. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky so začiatkom 22. októbra 2024 o 13:00 je zaradený ako 89 bod rokovania. K 30. októbru 2024 má status „neprerokovaný bod programu“.
Aj napriek tejto skutočnosti si v článku predstavíme hlavné zmeny vládneho návrhu. Vetovanie prezidentom a zmeny, ktoré navrhuje prezident SR sa týkajú len dvoch novelizačných bodov, a to 22 a 28. Tieto sa majú vypustiť a doterajšie body čl. I schváleného zákona sa primerané prečíslujú. Po vrátení vládneho návrhu 3. októbra 2024 bol predpoklad, že tento bude schválený v súlade s návrhom prezidenta SR na aktuálnej schôdzi NR SR, tak aby nadobudol pôvodne schválenú účinnosť 1. januára 2025. Vo vzťahu k súčasnej situácii v NR SR nie je možné predpokladať ďalší postup.
Dôvody predloženia vládneho návrhu
Dôvodová správa k vládnemu návrhu uvádza tie dôvody, ktoré viedli k jeho spracovaniu a predloženiu [3]:
-
priblížením hlavnému účelu
smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (kodifikované znenie) (Text s významom pre EHP)
(ďalej len „smernica EIA“) [4] zefektívniť procesy súvisiace s hodnotením vplyvov - zisťovacie konanie, určenie rozsahu hodnotenia aj samotné posudzovanie vplyvov na životné prostredie - pri súčasnom posilnení odbor