Narušenie hospodárskej súťaže obcou z hľadiska DPH

Vydáno: 15 minút čítania
Orgány verejnej moci majú postavenie zdaniteľnej osoby vždy, keď vykonávajú činnosti, ktoré sú vymenované v prílohe č. 8 zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH"), a tieto činnosti nevykonávajú v zanedbateľnom rozsahu.
Podľa prílohy č. 8 zákona o DPH ide o nasledujúce činnosti: telekomunikačné služby, dodanie vody, plynu, elektriny a tepla, preprava tovaru, prístavné a letiskové služby, preprava osôb, dodanie nového tovaru vyrobeného na predaj, činnosti pôdohospodárskych sprostredkovateľských agentúr, organizovanie obchodných veľtrhov a výstav, skladovanie, reklamné služby, služby cestovného ruchu, prevádzkovanie predajní a jedální pre zamestnancov, činnosti verejnoprávnej televízie a rozhlasu iné, ako sú uvedené v § 36 zákona o DPH.
______________________________
Podľa Súdneho dvora EÚ zistenie protiprávneho dodania elektrickej energie orgánom verejnej moci je potrebné považovať za dodanie, ktoré nepatrí do rámca činnosti zanedbateľného charakteru, a preto musí podliehať DPH.
______________________________
 
Právny základ
Orgány verejnej moci podľa smernice 
2006/112/ESz 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len "smernica o DPH"). Podľa článku 2 písm. a) smernice o DPH dani z pridanej hodnoty podlieha dodanie tovaru za protihodnotu na území členského štátu zdaniteľnou osobou, ktorá koná ako taká. Zdaniteľná osoba je každá osoba, ktorá nezávisle a na akomkoľvek mieste vykonáva ekonomickú činnosť, odhliadnuc od účelu alebo výsledkov tejto činnosti (článok 9 ods. 1 smernice o DPH).
Ekonomická činnosť je každá činnosť výrobcov, obchodníkov alebo osôb poskytujúcich služby vrátane ťažobných a poľnohospodárskych činností a činností pri výkone slobo

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Novely opatrení pre samosprávu
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (II.)
Refakturácia energie s DPH alebo bez DPH?
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Dotácie na verejnoprospešné práce a ich vplyv na odpočítanie DPH
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (III.)
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Vyvolané investície z hľadiska účtovníctva a dane z pridanej hodnoty
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Účtovné a daňové odpisy (II.)
Účtovné a daňové odpisy (I.)
Účtovanie v centrách voľného času
Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Obec a platenie zrážkovej dane z majetku

Súvisiace otázky a odpovede

Vyčíslenie DPH na faktúre
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Kúpa nepojazdného osobného automobilu
Lehota na vydanie rozhodnutia
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Miestny poplatok za komunálne odpady
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Rozhodnutie - vyrubenie dane z nehnuteľnosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Výpočet nebytového priestoru pre daň z nehnuteľnosti
DPH
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zaokrúhľovanie platenie daní
Odklad platenia dane
Bola uložená pokuta nezákonná?