Zákaz prolongácie povinne zverejňovaných zmlúv obce

Vydáno: 13 minút čítania
Spolu s novelou Občianskeho zákonníka od 1. januára 2011, ktorá so sebou priniesla zákaz prolongácie povinne zverejňovaných zmlúv, vyvstáva aj otázka, čo v prípade zmluvy uzatvorenej pred účinnosťou novely zákona, ktorá tento zákaz priniesla. Článok dáva odpovede na otázky, kedy môže byť zásada zmluvnej voľnosti obmedzená, čo priniesol zákaz prolongácie povinne zverejňovaných zmlúv pre obce a či je v týchto prípadoch prípustné aplikovanie nepravej retroaktivity právnych noriem.
Problematiku týkajúcu sa povinného zverejňovania zmlúv a zákazu ich prolongácie upravujú najmä tieto zákony:
-
zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p.(ďalej len "zákon o slobode informácií"),
-
zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník"),
-
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"),
-
zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí").
 
Zásada zmluvnej voľnosti a jej obmedzenia
Zmluvné dojednanie, podľa ktorého na základe vôle zmluvných strán sa za určitých podmienok predlžuje platnosť zmluvy o určitú dobu, je v zásade prejavom zmluvnej voľnosti zmluvných strán,
avšak zmluvná voľnosť zmluvných strán je v určitých prípadoch obmedzená
.
Predovšetkým ide o právne vzťahy s verejnoprávnym prvkom
, či už sa tento verejnoprávny prvok týka predmetu alebo subjektu právneho vzťahu, kde je v celospoločenskom záujme týmto obmedzením, resp. sprísnením podmienok pri vzniku, zmene alebo zániku takého právneho vzťahu chrániť spravidla verejné prostriedky alebo verejný majetok pred ich zneužitím alebo nehospodárnym nakladaním.
Zámer privilegovaného postavenia a ochrany verejného majetku sleduje zákonodarca aj ustanovením Občianskeho zákonníka, podľa ktorého
"Ak zákon neustanovuje inak, neplatné je ustanovenie zmluvy podľa § 47a, podľa ktorého zmluva uzavretá na dobu určitú trvá aj po uplynutí tejto doby."
Uvedené ustanovenie zaviedlo sprísnený zmluvný režim, ktorý súvisí s osobitnou povahou
povinne zverejňovaných zmlúv
, ktoré sa týkajú nakladania s verejnými prostriedkami, resp. s verejným majetkom. Režim povinne zverejňovaných zmlúv bol zavedený zákonom č. 546/2010 Z.z. s účinnosťou od 1. januára 2011, pričom jeho uzákonenie súvisí s novelizáciou zákona o slobodne informácií a so vznikom inštitútu povinne zverejňovaných zmlúv (§ 47a Občianskeho zákonníka).
Povinne zverejňovanou zmluvou je v zmysle § 5a ods. 1 zákona o slobode informácií
"písomná zmluva, ktorú uzaviera povinná osoba a ktorá obsahuje informáciu, ktorá sa získala za finančné prostriedky, s ktorými hospodária právnické osoby verejnej správy vrátane neštátnych účelových fondov, alebo sa týka používania týchto finančných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom alebo na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie".
Podľa § 2 ods. 1 zákona o slobode informácií:
Osobami povinnými
podľa tohto zákona sprístupňovať informácie (ďalej len "povinné osoby") sú
štátne orgány,
obce
, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti
.
Obec je podľa zákona o majetku obcí a Občianskeho zákonníkaprávnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.
Obec ako verejnoprávna korporácia je povinná v súlade s § 8 zákona o obecnom zriadení
využívať majetok obce na plnenie úloh verejnoprávnej povahy, zabezpečiť jeho čo najefektívnejšie zhodnocovanie a zveľaďovanie, chrániť majetok obce pred jeho zneužitím a pred nehospodárnym nakladaním a v čo najväčšej možnej miere zabrániť zmenšovaniu majetkovej základne, resp. finančných prostriedkov obce.
Podľa Nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. III. ÚS 389/08z 1. apríla 2009:
"Majetok obce ako majetok verejnoprávnej korporácie, slúžiaci predovšetkým na plnenie jej úloh daných kompetenciami pri výkone samosprávy, ktoré sa realizujú v prospech jednotlivých subjektov práva, majúcich k územiu obce právne relevantný vzťah, nemožno z hľadiska právneho režimu nakladania s ním porovnávať s majetkom iných subjektov súkromného práva."
______________________________
Autonómia mesta pri jeho rozhodovaní o prevode, prípadne inej forme nakladania s majetkom, v danom prípade prenechaní majetku do užívania inému subjektu súkromného práva, je limitovaná hranicami materiálnych, kompetenčných a procesných noriem, ktorými sa determinuje jeho verejnoprávny charakter.
______________________________
 
Zákaz prolongácie povinne zverejňovaných zmlúv
Uvedený zámer privilegovaného postavenia a ochrany verejného majetku sleduje zákonodarca aj ustanovením § 490 ods. 2 Občianskeho zákonníka, ktoré bolo do nášho právneho poriadku zavedené s účinnosťou od 1. januára 2011 a podľa ktorého:
"Ak zákon neustanovuje inak, neplatné je ustanovenie zmluvy podľa § 47a, podľa ktorého zmluva uzavretá na dobu určitú trvá aj po uplynutí tejto doby."
O prolongačnú klauzulu ide v prípade, ak ide o zmluvu uzavretú na dobu určitú, avšak táto zmluva by mala trvať aj po uplynutí dohodnutej doby. Tento sprísnený režim zákazu prolongačnej klauzuly súvisí s
osobitnou povahou povinne zverejňovaných zmlúv
, ktoré sa týkajú nakladania s verejným majetkom a verejným prostriedkami, ale rovnako je vyjadrením dôslednej
aplikácie zásady
qui tacet consentire non videtur
(u toho, kto mlčí, nemožno predpokladať súhlas)
zákazu zneužitia nečinnosti, resp. mlčania niektorej zo zmluvných strán, ktorého priamym dôsledkom by malo byť predĺženie záväznosti a doby trvania zmluvy. Z mlčania alebo nečinnosti účastníka zmluvy nemožno vyvodzovať jeho vôľu prolongovať zmluvný vzťah.
Zásada
qui tacet, consentire videtur
sa pod zámienkou privátnej autonómie vôle v právnom styku zneužívala, pričom takéto klauzuly boli aprobované (zrejme z dôvodu neznalosti základných zásad súkromného práva) aj časťou súdnej praxe.
Z tohto dôvodu bol zákonodarca
nútený v ustanovení § 490 ods. 2 Občianskeho zákonníka vyhlásiť prolongačnú klauzulu v povinne zverejňovanej zmluve za neplatnú
(ide o absolútnu neplatnosť podľa § 39 Občianskeho zákonníka).
Neplatnosť sa však vzťahuje nielen na zmluvy uzavreté po 1. januári 2011, kedy zákon č. 546/2010 nadobudol účinnosť, ale za určitých okolností aj na zmluvy uzavreté pred týmto termínom. V súvislosti s týmto prípadom treba rozlišovať medzi pravou a nepravou retroaktivitou.
 
Potreba úpravy právnych vzťahov vzniknutých pred účinnosťou novej právnej úpravy
Rozdielom medzi nepravou a pravou retroaktivitou sa opakovane zaoberal
Najvyšší súd Slovenskej republiky napr. v uznesení Najvyššieho súdu SR z 29. júna 2010 sp. zn. 4Cdo/98/2010, v rozhodnutí sp. zn 5Szd/1/2010z 29. septembra 2011:

"K definujúcim znakom právneho štátu patrí aj zákaz retroaktivity právnych noriem, ktorý je významnou demokratickou zárukou ochrany práv a právnej istoty (
PL. ÚS 16/95). Nie každá retroaktivita je však zlučiteľná s princípmi, na ktorých je budovaný právny štát.
V teórii a praxi sa rozlišuje tzv. pravá a nepravá spätná účinnosť (retroaktivita) právnych predpisov.
Význam tohto rozlišovania je založený na skutočnosti, že pokiaľ sa pravá retroaktivita v zásade odmieta ako nezlučiteľná s obsahom princípu právneho štátu,
nepravá retroaktivita sa akceptuje ako prípustný nástroj na dosiahnutie ustanovených a dostatočne významných cieľov verejnej moci
.

Související dokumenty

Súvisiace články

Neplatnosť zmluvy v dôsledku jej nezverejnenia
Nájomná zmluva a inflácia
Sprístupňovanie informácií povinnými osobami
Zámena pozemkov
Nájomná zmluva na hrobové miesto
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (II.)
Obecné nájomné byty
Dodatok k dohode o vykonaní práce
Zverejňovanie zmlúv, faktúr a objednávok – skúsenosti z kontrolnej činnosti
Spôsoby prenájmu majetku obce
Subjekty verejného práva v platnej právnej úprave Obchodného zákonníka
Schvaľovanie nájomných zmlúv
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Platnosť nájomnej zmluvy
Splatnosť faktúr a ostatných záväzkov subjektov verejnej správy
Zmluva o spoločnom obecnom úrade
Financovanie a právna zodpovednosť spoločného obecného úradu
Užívanie pôdy bez platnej nájomnej zmluvy
Zmeny vo zverejňovaní zmlúv uzatvorených samosprávou

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosť zverejňovania zmlúv v CRZ. Zverejňovanie všeobecne
Rámcové dohody na opakované dodanie tovaru
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Verejné obstarávanie
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Kolektívna zmluva
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Nadobudnutie nehnuteľnosti a vznik daňovej povinnosti
Kolektívna zmluva vyššieho stupňa
Zverejňovanie nájomných zmlúv
Uzatváranie pracovných zmlúv
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Porušenie pracovnej disciplíny hlavným kontrolórom
Zmluva o poskytovaní sociálnej služby
Prenájom „domu smútku“
Nájomná zmluva