Sprístupňovanie informácií povinnými osobami

Vydáno: 6 minút čítania

Motívom napísania tohto príspevku je časté nedodržiavanie príslušných ustanovení zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“) zo strany samospráv obcí ako subjektov verejnej správy, ktoré zistil Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky pri svojich pravidelných kontrolách.

Zákon o slobode informácií upravuje podmienky, postup a rozsah slobodného prístupu k informá­ciám, na ktoré má široká verejnosť výlučné právo a ktoré vyplývajú z Článkov 26, 34 a 45 primárnej právnej normy – Ústavy Slovenskej republiky, aj z Článkov 17, 25 a 35 Listiny základných práv a slobôd (ústavný zákon č. 23/1991 Zb.). Zákon o slobode informácií v ust. § 2 definuje, že okrem obce sú povinnými osobami (na tieto subjekty sa ustanovenia tohto zákona plne vzťahujú) aj ňou zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie.

Taktiež zákon o slobode informácií za povinnú osobu ustanovuje právnickú osobu založenú obcou.

Právnické osoby založené obcou majú po

Související dokumenty

Súvisiace články

Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Kontrola použitia financií na riešenie situácie marginalizovanej rómskej komunity v obciach
Sú mestá a obce dobrými podnikateľmi?
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Malé obce – kontrola zameraná na evidenciu a nakladanie s pozemkami
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (II.)
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (III.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier
Najvyšší kontrolný úrad SR – nedostatky v účtovníctve verejnej správy zistené v roku 2014
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Súbeh činností poslanca
Forma zamestnania matrikárky
Osobný záujem verejného funkcionára
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu