Zásady tvorby a použitia sociálneho fondu

Vydáno: 27 minút čítania

Sociálny fond tvoria finančné prostriedky, ktoré sa používajú na realizáciu podnikovej so­ciálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov. Sociálny fond je povinný tvoriť každý zamestnávateľ – právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky, alebo fyzická osoba s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.

Základným právnym rámcom pre prácu so sociálnym fondom je zákon č. 152/1994 Z.z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o sociálnom fonde").
Prostriedky sociálneho fondu primárne slúžia zamestnancom, výnimočne možno poskytnúť tieto prostriedky aj bývalým zamestnancom (dôchodcom) a rodinným príslušníkom zamestnancov. Prostriedky sociálneho fondu možno použiť aj na účely úhrady niektorých nákladov vynaložených odborovou organizáciou v súvislosti s kolektívnym vyjednávaním, avšak použitie prostriedkov fondu na tento účel možno dohodnúť výlučne v kolektívnej zmluve. Tvorbu a následne použitie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z.z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v platnom znení. Zákon nadobudol účinnosť 1.9.1994. Ostatné zmeny v danom zákone sa realizovali novelou účinnou od 1.1.2019.
Povinnosť tvoriť sociálny fond nemá napríklad zamestnávateľ, ktorý zamestnáva fyzické osoby iba na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, aj keď ide o pracovnoprávny vzťah. Ak by zamestnávateľ zamestnával čo i len jedného zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu, je povinný tvoriť sociálny fond.
Povinnosť tvoriť sociálny fond upravujú aj niektoré osobitné zákony, napríklad podľa § 2 ods. 3 zákona č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 253/1994 Z.z.") sa starosta obce, resp. primátor mesta počas výkonu funkcie na účely tvorby a použitia sociálneho fondu a na účely zabezpečovania stravovania a prispievania na stravovanie posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere a obec vo vzťahu k starostovi na uvádzané účely podľa odseku 4 predmetného zákona vystupuje ako zamestnávateľ.
Z daného vyplýva, že aj keby obec nezamestnávala žiadne osoby v pracovnom pomere, podľa uvádzaného ustanovenia zákona č. 253/1994 Z.z. by bola povinná tvoriť sociálny fond z dôvodu, že na účely tvorby a použitia sociálneho fondu sa starosta obce ako verejný funkcionár považuje za zamestnanca v pracovnom pomere. Obdobná úprava je obsiahnutá aj v § 25 ods. 7 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, podľa ktorého poslancovi, ktorý je dlhodobo uvoľnený zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu, patrí plat od obce. Dotyčný poslanec sa považuje na účely tvorby a použitia sociálneho fondu, dovolenky a cestovných náhrad za zamestnanca v pracovnom pomere a obec sa považuje za zamestnávateľa.
Povinnosť tvoriť sociálny fond sa nevzťahuje na spoločníkov s. r. o., členov družstiev, členov štatutárnych orgánov a ďalších orgánov právnických osôb a ďalšie osoby bez uzatvoreného pracovného pomeru.
Sociálny fond sa tvorí ako úhrn:
-
povinného prídelu vo výške 0,6 % až 1 % zo základu, ktorým je súhrn hrubých miezd (platov) zúčtovaných zamestnancom na výplatu za bežný rok
, z ktorých sa zisťuje priemerný zárobok na pracovnoprávne účely (ďalej len "základ"),
-
ďalšieho prídelu vo výške:
-
dohodnutej v ­kolektívnej zmluve
(alebo vo vnútornom predpise, ak u zamestnávateľa nemôže pôsobiť odborový orgán),
najviac vo výške 0,5 %
zo základu alebo
-
sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na
úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť
zamestnancom, ktorí spĺňajú podmienky stanovené týmto zákonom (dochádzanie verejnou dopravou a príjem - pozri ďalej v texte),
najviac však vo výške 0,5 % zo základu
,
(Upozornenie: ­Tvorba ďalšieho prídelu podľa bodu 1. a 2. sa navzájom vylučujú.)
-
ďalších zdrojov fondu
, ktorými môžu byť zdroje podľa tohto zákona alebo podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov, dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do fondu. Zamestnávateľ, ktorý vytvára zisk, môže prispievať do fondu prídelmi z použiteľného zisku. Tým nie je dotknutá povinnosť takéhoto zamestnávateľa tvoriť fond.
Pri tvorbe sociálneho fondu rozlišujeme možnosti jeho tvorby podľa druhu činnosti zamestnávateľa. Zamestnávateľ, ktorého predmet činnosti
je zameraný na dosiahnutie zisku
, môže:
-
tvoriť
povinný prídel do výšky 1 %
len v prípade, keď za predchádzajúci kalendárny rok do

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie zamestnaneckých výhod v organizáciách štátnej správy a samosprávy
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (4. časť)
Kolektívna zmluva vyššieho stupňa na rok 2021 a z nej vyplývajúce zmeny niektorých vnútorných predpisov
Sociálny fond
Účtovanie finančného príspevku na stravovanie zo sociálneho fondu
Použitie sociálneho fondu a základná finančná kontrola
Tvorba ďalšieho prídelu do sociálneho fondu
Refundácia mzdových nákladov
Skončenie pracovného pomeru na základe § 63 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (1. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (2. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (3. časť)
Súbeh pracovných pomerov a ich skončenie
Pridelenie vyššej triedy
Stravné v rozpočtovej organizácii
Práca nadčas, práca vo sviatok a platové zvýhodnenie za ich výkon
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (4. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (5. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Permanentky na plaváreň zakúpené zo sociálneho fondu
Tvorba sociálneho fondu a spoločník v s.r.o.
Zdanenie nepeňažného príjmu
Analytický účet sociálneho fondu
Tvorba sociálneho fondu
Tvorba sociálneho fondu
Sociálny fond a vstupenka na muzikál
Poskytnutie príspevku na dovolenku
Mzdové zložky vstupujúce do tvorby sociálneho fondu a priemeru na dovolenku
Sociálny fond u zamestnávateľa s viacerými organizačnými jednotkami
Čerpanie sociálneho fondu v RO obce
Opatrenie č. 171/2023 Z. z. – sumy stravného – dátum navýšenia príspevku
Možnost odečtu 45 % podílu zaměstnance za stravenky ze sociálního fondu jako nezdanitelná částka?
Čerpanie sociálneho fondu
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného