Účtovanie zamestnaneckých výhod v organizáciách štátnej správy a samosprávy

Vydáno: 19 minút čítania

Poskytovanie zamestnaneckých výhod je zamerané na profesijný a osobnostný rast zamestnancov, podporu rodiny, sociálnu starostlivosť, starostlivosť o zdravie a regeneráciu pracovnej sily. V praxi často vzniká otázka, ako posudzovať zamestnanecké výhody z hľadiska účtovníctva. Poskytovanie zamestnaneckých výhod je upravené osobitnými predpismi, kolektívnou zmluvou, vnútorným predpisom zamestnávateľa, pracovnou zmluvou alebo inou zmluvou uzatvorenou medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Jedným zo základných pilierov v oblasti starostlivosti o zamestnanca je tvorba a použitie sociálneho fondu zamestnávateľa.

Účtovanie sociálneho fondu

Právnou normou upravujúcou tvorbu a použitie sociálneho fondu je zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).

Tvorbu sociálneho fondu, jeho výšku, použitie fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancom dohodne zamestnávateľ s odborovým orgánom v kolektívnej zmluve alebo upraví vo vnútornom predpise, v prípade, ak u neho nepôsobí odborová organizácia.

Sociálny fond povinne tvoria zamestnávatelia v rozsahu a za podmienok určených zákonom o sociálnom fonde, ktorými podľa § 2 zákona sú:

  • právnické osoby so sídlom na území Slovenskej republiky alebo
  • fyzické osoby s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky,

ktoré zamestnávajú zamestnanca, resp. zamestnancov v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.

Právnickou osobou, ktorá je zamestnávateľom, môže byť:

  • obchodná spoločnosť – verejná, komanditná, akciová, spoločnosť s ručením obmedzeným,
  • družstvo – spotrebné, výrobné, bytové, poľnohospodárske,
  • štátny podnik, rozpočtová a príspevková organizácia, banka, poisťovňa,
  • občianske združenie, záujmové združenie, nezisková organizácia, cirkev, politická strana alebo hnutie,
  • účelové združenie – nadácia, fond,
  • obec, vyšší územný celok,

ak zamestnáva aspoň jedného zamestnanca v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu. Obdobným pracovným vzťahom sa rozumie napr. štátna služba podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o štátnej službe“), štátna služba podľa zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR a Železničnej polície v z. n. p., štátna služba podľa zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v z. n. p. a pod.

U zamestnávateľa, ktorého činnosť nie je zameraná na dosahovanie zisku, sa sociálny fond povinne tvorí vo výške 0,6 % zo základu, podľa § 4 zákona o sociálnom fonde. Vo výške 1 % zo základu sa tvorí v prípade, ak to umožňuje rozpočet. Zamestnávateľ v rámci realizácie svojej sociálnej politiky poskytuje zamestnancom zo sociálneho fondu v súlade s § 7 zákona o sociálnom fonde príspevky na:

  • stravovanie zamestnancov nad rámec ustanovený § 152 zákonom č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“),
  • dopravu do zamestnania a späť,
  • účasť na kultúrnych a športových podujatiach,
  • rekreácie a služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily (okrem príspevkov na rekreáciu podľa § 152a Zákonníka práce),
  • zdravotnú starostlivosť,
  • sociálnu výpomoc a peňažné pôžičky,
  • doplnkové dôchodkové sporenie okrem príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, ktorý je povinný platiť zamestnávateľ,
  • ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.

Prostriedky sociálneho fondu nie je možné použiť na účely odmeňovania za prácu.

Účtovanie na účte sociálneho fondu

Text účtovného prípadu

MD

D

Povinný prídel a ďalší prídel do sociálneho fondu – predpis

527

Související dokumenty

Súvisiace články

Stravovanie zamestnancov štátnych ROPO a spôsoby jeho účtovania
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Účtovanie stravy dôchodcov
Účtovanie stravovania prostredníctvom elektronických kariet
Účtovanie stravovacích poukážok (gastrolístkov) a finančného príspevku na stravovanie od 1. januára 2022
Účtovanie vráteného poistného
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Účtovanie vráteného garančného poistenia
Preplatky z ročného zúčtovania zdravotného poistenia
Obstaranie stravných lístkov a cenín v obci
Účtovníctvo rozpočtových organizácií a postupy účtovania (V.)
Účtovanie školského stravovania
Účtovanie stravného
Účtovanie osobných ochranných pracovných pomôcok
Účtovanie finančného príspevku na úhradu časti mzdy zamestnanca materskej školy
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Vybrané prípady účtovania v zriaďovateľskej pôsobnosti
Refundácia mzdových nákladov

Súvisiace otázky a odpovede

Stravovanie zamestnancov vo vlastnej reštaurácii
Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Permanentky na plaváreň zakúpené zo sociálneho fondu
Príspevok na stravovanie
Tvorba sociálneho fondu a spoločník v s.r.o.
Hodnota stravných lístkov
Zdanenie nepeňažného príjmu
Stravovanie zamestnancov
Analytický účet sociálneho fondu
Tvorba sociálneho fondu
Stravné lístky
Tvorba sociálneho fondu
Sociálny fond a vstupenka na muzikál
Nárok na stravné
Poskytnutie príspevku na dovolenku
Strava zamestnancov vo vlastnom stravovacom zariadení
Dohoda o zrážkach zo mzdy
Príplatok na stravné
Mzdové zložky vstupujúce do tvorby sociálneho fondu a priemeru na dovolenku