Príspevok sa venuje upozorneniam, resp. odporúčaniam pre obce vo vzťahu k § 10 ods. 8 a ďalším ustanoveniam zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane oznamovateľov“ alebo „zákon č. 54/2019 Z. z.“). Upozornenia vychádzajú z aplikačnej praxe autora v podmienkach územnej samosprávy. V príspevku sú tiež uvedené otázky a odpovede k téme protispoločenskej činnosti v územnej samospráve.
V prostredí územnej samosprávy figuruje hlavný kontrolór ako zodpovedná osoba za prijímanie a preverovanie oznámení o protispoločenskej činnosti, za spracúvanie osobných údajov a oboznamovanie o výsledku preverenia oznámení podľa zákona o ochrane oznamovateľov v podmienkach predmetnej samosprávy. Zodpovedná osoba (hlavný kontrolór obce) vykonáva práva a povinnosti v zmysle tohto zákona aj v podmienkach obcou zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií.
Upozornenia pre samosprávu
-
V každej obci musí byť povinne spracovaná
interná smernica
(ako vnútorný riadiaci akt), v ktorej sú určené podrobnosti o podávaní a preverovaní oznámení o protispoločenskej činnosti a ďalšie podrobnosti podľa § 10 ods. 8 zákona o ochrane oznamovateľov. Smernica má informatívny a odporúčací charakter pre zamestnancov právnických osôb v zakladateľskej pôsobnosti obce alebo mesta.-
Predmetný zákon zrušil predošlý právny predpis, t. j. zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ktorý plne nahradil, a tak obec musí mať povinne spracovanú internú smernicu k podmienkam aktuálneho zákona (č.