Európsky katalóg odpadov (EKO) a klasifikácia, ktorú zavádza, sa majú vykladať v tom zmysle, že nie sú v rozpore s článkom 3 ods. 5 a s článkom 11 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 zo 14. júna 2006 o preprave odpadu (ďalej len „nariadenie č. 1013/2006“), vykladaným s ohľadom na článok 16 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len „smernica 2008/98“), uplatniteľným na prepravu zmesového komunálneho odpadu, ktorý bol predmetom mechanického spracovania, ktoré podstatne nezmenilo pôvodné vlastnosti tohto odpadu, a to bez ohľadu na klasifikáciu tohto odpadu podľa EKO. Klasifikácia v zmysle EKO nemá v tejto súvislosti záväzný účinok.
Podľa návrhov generálneho advokáta zo 17. júna 2021, Regione Veneto, C-315/20, EU:C: 2021:499.
Návrh na začatie prejudiciálneho konania bol predložený v rámci sporu medzi Regione Veneto (región Benátsko, Taliansko, ďalej len "Región") a spoločnosťou Plan Eco Srl, týkajúceho sa nesúhlasu Regiónu s prepravou odpadu do iného členského štátu.
Predmetom tohto návrhu je v zásade výklad nariadenia č. 1013/2006, vykladaného v spojení so smernicou 2008/98, a v podstate sa týka otázky, či klasifikácia, ktorá bola v členskom štáte priradená zmesovému komunálnemu odpadu v zmysle európskeho katalógu odpadov (EKO) v nadväznosti na mechanické spracovanie, ktoré podstatným spôsobom nezmenilo pôvodné vlastnosti tohto odpadu, je v rozpore s uplatňovaním právnej úpravy Európskej únie, týkajúcej sa prepravy uvedeného odpadu do iného členského štátu.
Spor vo veci samej
Spoločnosť Plan Eco, ktorá je prepravnou spoločnosťou, predložila Regiónu žiadosť o predbežné povolenie, týkajúcu sa vývozu 2 000 ton zmesového komunálneho odpadu do cementárne nachádzajúcej sa v Slovinsku, na účely jeho použitia v rámci spoluspaľovania, pričom tento odpad bol mechanicky spracovaný spoločnosťou Futura a po tomto spracovaní ho uvedená spoločnosť klasifikovala pod položku 19 12 12 EKO (ďalej len "predmetný odpad").
Rozhodnutím z 22. apríla 2016 vzniesol Región námietky voči plánovanej preprave okrem iného na základe článku 12 ods. 1 písm. b) a g) nariadenia č. 1013/2016 z dôvodu po prvé, že predmetný odpad bol pôvodne zmesovým komunálnym odpadom a že spracovanie uskutočnené spoločnosťou Futura nezmenilo jeho povahu, pričom priradenie položky 19 12 12 EKO nie je v tejto súvislosti rozhodujúce, po druhé, že legislatívny dekrét č. 152/2006 stanovuje povinnosť, aby sa tento zmesový komunálny odpad zhodnocoval v niektorom z vhodných zariadení, ktoré sa nachádzajú najbližšie k miestam produkcie alebo zberu, po tretie, že na jeho území existuje sieť zariadení, ktorá je schopná usp