V súčasnej dobe sa stále častejšie stretávame s protiprávnymi činmi proti životnému prostrediu. Na jednej strane sa rôzne aktivistické a neziskové organizácie snažia presadiť čo najvyššiu ochranu životného prostredia, na čo reflektujú takmer všetky štáty Európy (niektoré z vlastného presvedčenia, i keď väčšina pod tlakom Európskej únie), no na druhej strane nám kriminalita v tejto oblasti na Slovensku neustále rastie.
Zo štatistiky Ministerstva vnútra SR vyplýva, že kriminalita v oblasti životného prostredia v roku 2020 vzrástla o viac ako 20 % oproti roku 2019. [1] Hoci nemáme k dispozícii štatistiku priestupkov v oblasti životného prostredia, je pravdepodobné, že krivka protiprávneho konania proti životnému prostrediu rastie aj tu. [2] Aj keď pozorovanie uvedených ukazovateľov je zaujímavé, príčiny, prečo je tomu tak, ako je to s objasnenosťou a latenciou, bude možné hodnoverne skúmať až začiatkom roka 2021, keď bude štatistika kompletná. Cieľom príspevku je však preskúmať nakladanie s odpadmi v rozpore so všeobecne záväznými predpismi, či je toto konanie trestným činom alebo priestupkom, resp. kde je hranica medzi postihom páchateľa za priestupok a kedy už bude postihnutý za trestný čin. V neposlednom rade sa zameriame na právno-teoretický prieskum, či je možné páchateľa za jedno konanie postihnúť podľa priestupkového konania a zároveň aj podľa trestného konania.
Zákonná definícia trestného činu a priestupku neoprávneného nakladania s odpadom
Trestného činu neoprávneného nakladania s odpadmi podľa § 302 ods. 1 zákona č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon v z. n. p. sa dopustí ten, kto, čo aj z nedbanlivosti, nakladá s odpadmi v malom rozsahu v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Zjednodušene povedané, trestným činom je akékoľvek nakladanie s odpadom, ktoré je v rozpore s akoukoľvek povinnosťou alebo zákazom upraveným v osobitných predpisoch [3], keď rozsah tohto činu je viac ako 266 eur.
Naopak, priestupku v súvislosti s odpadom sa možno dopustiť viacerými spôsobmi konania, resp. opomenutia konaní. Jednotlivých skutkových podstát je takmer 30 a sú upravené v § 115 ods. 1 písm. a) až ac) zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "