Dňa 17. júla 2023 bol zverejnený legislatívny návrh právneho predpisu, ktorý bude regulovať oblasť návrhu vozidiel a o nakladaní s vozidlami po skončení ich životnosti.
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o požiadavkách na obehovosť pri navrhovaní vozidiel a o nakladaní s vozidlami po skončení životnosti, a o zmene nariadení (EÚ) 2018/858 a 2019/1020 a zrušení smerníc 2000/53/ES a 2005/64/ES (ďalej len "návrh nariadenia o starých vozidlách") [1] vychádza z dokumentu "Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo" [2]. Tento dokument a návrh nariadenia o starých vozidlách sú jedným s dielov skladačky pre dosiahnutie cieľov stanovených Európskou zelenou dohodu [3]. Samotný "Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo" a Európska zelená dohoda boli bližšie rozobraté v predchádzajúcich článkoch, preto nie je potrebné sa im hlbšie venovať.
Aktuálne je oficiálne dostupný návrh nariadenia o starých vozidlách z 13. júla 2023. Mimo zverejnenia legislatívneho návrhu boli aktuálne realizované 19. októbra 2023 tieto dva kroky:
-
postúpenie veci výboru oznámené v Parlamente, 1. čítanie,
-
postúpenie veci pridruženým výborom oznámené v Parlamente.
Vzhľadom na to, že legislatívny návrh bol zverejnený len pred štyrmi mesiacmi a prvé postupy sa uskutočnili len pred mesiacom, nie sú k dispozícii výstupy z týchto legislatívnych krokov.
Preto bude predmetom článku len návrh nariadenia o starých vozidlách v rozsahu základného opisu dôvodov a cieľov, výsledkov konzultácií so zainteresovanými stranami a niektorých konkrétnych ustanovení navrhovaného právneho predpisu.
Rovnako ako v prípade batérií a obalov sa pôvodná smernica mení na formu nariadenia. Rozdiel medzi smernicou a nariadením sme rozobrali v článku venujúcemu sa návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o batériách a použitých batériách, o zrušení smernice 2006/66/ES a o zmene nariadenia (EÚ) 2019/1020 [4].
Dôvody a ciele
Výroba vozidiel je jedným z odvetví, ktoré je najnáročnejšie na zdroje. Automobilové odvetvie Európy je zodpovedné za 19% dopytu oceliarskeho priemyslu EÚ (vyše 7 miliónov ton/rok), 10% celkovej spotreby plastov (6 miliónov ton/rok), významný podiel dopytu po hliníku (42% v prípade všetkých dopravných zariadení, približne 2 milióny ton/rok), medi (6% na automobilové časti), po gume (65% výroby všeobecného gumárenského tov