Príspevok je venovaný aktuálnej téme sprístupňovania oznámení funkcií, zamestnaní a činností (ďalej len „majetkové priznanie“ alebo „písomné oznámenie“) starostov obcí a primátorov miest. Dáva odpovede na otázky, ako majú obce postupovať, aby dodržali svoje zákonné povinnosti a rešpektovali práva žiadateľa, ako aj verejného funkcionára, ktorého majetkového priznania sa žiadosť týka.
Obciam a mestám na celom území Slovenska boli v poslednom období adresované identické žiadosti o sprístupnenie informácií "majetkových priznaní" podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len "zákon o slobode informácií").
Žiadatelia obce žiadajú o "sprístupnenie mailom v elektronickej podobe všetkých dostupných majetkových priznaní starostov/starostiek obce za všetky dostupné roky od platnosti ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane verejného záujmu" alebo "ústavný zákon"), t. j. od roku 2004"; zároveň žiadajú o zaslanie potvrdenia prijatia žiadosti o informácie. Obce často nevedia zákonným spôsobom tieto a podobné žiadosti vybaviť.
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu účinný od 1. októbra 2004 umožňuje
prístup verejnosti
k informáciám o podaných písomných oznámeniach obecných funkcionárov využitím všeobecného
inštitútu slobodného prístupu k informáciám
. Ide o zákl