Sú mestá a obce dobrými podnikateľmi?

Vydáno: 9 minút čítania

Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky (ďalej len „NKÚ SR“) bola novelizáciou Ústavy SR s účinnosťou od 1.1.2006 rozšírená kontrolná pôsobnosť na všetky verejné prostriedky a majetok územnej samosprávy. Novelizáciou Ústavy SR a následne aj zákona o NKÚ SR je mu umožnené kontrolovať aj tú časť majetku obcí, ktorý sa stal obchodným imaním.

V prvom polroku 2012 NKÚ SR vykonalkontrolnú akciu, ktorej účelom bolo preveriť zákonnosť a efektívnosť majetkových vkladov miest a obcí (ďalej len „obce“) do obchodných spoločností (ďalej len „OS“) a zistiť, či dochádza k plneniu zámerov s akými vstupovali obce do OS pri ich založení.

Kontrola bola vykonaná v 24obciach proporcionálne vybraných zo všetkých krajov SR a k tomu bolo vybraných 23 spoločností s ručením obmedzeným a jedná akciová spoločnosť. V obchodných spoločnostiach boli vybrané obce jediným spoločníkom, resp. akcionárom, teda vklad ich majetku v OS bol vo výške 100 % základného imania. Kontrolu dodržiavania zákonných povinností obce v OS a kontrola efektívnosti vkladov majetku obce do OS bola preverovaná za obdobie rokov 2009 až 2011.

Program kontroly bol pre všetky obce zhodný a umožnil:

  • preveriť uplatňovanie práv obcík založeným OS,
  • preveriť majetkové a finančné vzťahy medzi obcou a OS,
  • vykonať analýzu hospodárenia OS,
  • vyhodnotiť mieru efektívnosti a účinnosti vkladov majetku obcí do OS.

Do kontrolnej akcie bolo zapojených všetkých osemexpozitúr NKÚ SR, g

Související dokumenty

Súvisiace články

Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Malé obce – kontrola zameraná na evidenciu a nakladanie s pozemkami
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (II.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (III.)
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Sprístupňovanie informácií povinnými osobami
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Kontrola použitia financií na riešenie situácie marginalizovanej rómskej komunity v obciach
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Osobný záujem verejného funkcionára
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra