Škodové komisie a škodové udalosti

Vydáno: 5 minút čítania

Predmetom príspevku sú upozornenia týkajúce sa škodových udalostí na prelome rokov 2019/2020 vzhľadom na prebiehajúcu inventarizáciu majetku, záväzkov a ich rozdielov za rok 2019. Treba uviesť, že škodová udalosť sa riadi príslušnými ustanoveniami zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ochrana majetku obce a zveľadenie majetku) v nadväznosti na zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (hmotná zodpovednosť a zosobnenie škody zamestnancovi) a tiež zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (hospodárne a efektívne nakladanie s verejnými prostriedkami). Súčasťou príspevku je i vzor zápisnice a protokolu o škode pre potreby čitateľov.

Treba uviesť, že zodpovednosť za zverený majetok sa spája s dohodou o hmotnej zodpovednosti, ak ide o majetok, ktorý je určený na obeh alebo obrat (pozn. autora: v praxi najmä stravné lístky, ceniny, poukážky, pohonné hmoty alebo pokladničná hotovosť). I rozdiely medzi účtovným a skutočným stavom týchto majetkových aktív subjektu verejnej správy sú predmetom škodovej komisie (ako škodová udalosť). Škodovú udalosť možno riešiť aj hromadne, t. j. za viaceré druhy majetku súčasne, a to vždy bezodkladne po predmetnom zistení.

V rámci inventarizácie sa v prípade zistenia škody (manka alebo schodku) účtuje takáto škodová udalosť cez interný doklad, a to cez nákladový účet 549. Treba uviesť, že každé manko alebo schodok treba riešiť prostredníctvom škodovej komisie. Rovnako tak treba riešiť aj prípadné rozdiely v tankovaní a čerpaní pohonných hmôt do motorových vozidiel subjektu verejnej správy.

? Kto a v akých intervaloch menuje škodovú komisi

Související dokumenty

Súvisiace články

Náhrada škody spôsobenej zamestnancom
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Preukazovanie a preskúmavanie vybraných dokladov v samospráve
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Účtovanie zostatkovej hodnoty dlhodobého majetku – detského ihriska
Vybrané prípady účtovania v zriaďovateľskej pôsobnosti
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Zodpovednosť za schodok na zverených hodnotách
Zaúčtovanie novozisteného majetku
Príklad účtovania novozisteného dlhodobého majetku
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Hlavný kontrolór obce

Súvisiace predpisy

311/2001 Z.z. Zákonník práce
138/1991 Zb. o majetku obcí
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov